Tuotekohtaisia vakuutuksia saa miltei mihin vaan – "Vakuutus on monimutkainen tuote"

Kuluttajaa turvaa vapaaehtoisten vakuutusten lisäksi kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu sekä mahdollinen takuu.

Kotimaa
Älypuhelin.
Katja Oittinen / Yle

Kuluttaja saattaa tietämättään ottaa kaksi päällekkäistä vakuutusta. Esimerkiksi uuden puhelimen oston yhteydessä saatetaan kuluttajalle tarjota erikseen tuoteturvaa, joka laitteen rikkoutuessa kattaa vahingot tai korvaa puhelimen uuteen. Monesti samankaltaiset edut sisältyvät jo kotivakuutukseen.

– Kuluttajallahan on periaatteessa velvollisuus miettiä, tarvitseeko hän vakuutusta vai ei. Jos kuluttajalla on kattava kotivakuutus, joka turvaa ja maksaa pienet vahingot, kuten kännykän katoamisen tai silmälasien rikkoontumisen, ei yksittäisvakuutuksia kannata ottaa, vakuutustieteen professori Olli-Pekka Ruuskanen Tampereen yliopistosta kertoo.

Miksi lisävakuutuksia sitten myydään? Selitys on yksinkertainen.

– Lisävakuutukset voivat olla myyville tahoille hyvinkin kannattavia, he voivat saada vakuutuksen myynnistä sellaisen palkkion, että sitä kannattaa myydä asiakkaille, Ruuskanen sanoo.

Virhevastuun ja takuun ero

Kuluttajana on hyvä ottaa selvää, mitä vakuutus kattaa ja onko se kohtuullinen suhteessa riskeihin.

Olli-Pekka Ruuskanen

Yllämainittujen lisäksi tuotteella on mahdollisesti takuu sekä myöskuluttajansuojalaissa (siirryt toiseen palveluun)määritelty virhevastuu, jota sovelletaan silloin, kun vapaaehtoista takuuta ei ole, tai se on jo päättynyt. Virhevastuu koskee kuitenkin tuotteita, joissa on ollut virhe tuotteen ostohetkellä.

Virhevastuun kestolle ei ole laissa säädettyä aikarajaa toisin kuin vapaaehtoisessa myyjän, valmistajan tai maahantuojan myöntämässä takuussa. Takuun antaja määrittää takuun keston.

– Kuluttajan kannattaa olla varovainen. Vakuutus on monimutkainen tuote. Kuluttajana on hyvä ottaa selvää, mitä vakuutus kattaa ja onko se kohtuullinen suhteessa riskeihin, kertoo vakuutustieteen professori Olli-Pekka Ruuskanen.