"Koulu kasvattaa, tämä ei ole rangaistuslaitos"

Kokeilut kuuluvat nuoruuteen, ammattikasvattajan tehtävänä on ohjata nuoren käyttäytymistä oikeaan suuntaan. Osassa kainuulaisista kouluista koulunkäyntiä hiertävät jännitteet saadaan avautumaan kasvatuskeskustelun avulla. Järeimmissä tapauksissa istutetaan edelleen jälki-istunnossa.

jälki-istunto
Koululainen tunnilla.
Tommi Parkkinen/ Yle

Nykyinen laki kannustaa kouluja kasvattamaan lapsia keskustelun, ei jälki-istunnon voimalla. Kajaanin Keskuskoulun rehtori Marjaana Aapakari viittaa kasvatuskeskustelun puolesta.

– Laki tuli voimaan tammikuussa, jolloin mekin siirryimme tapaan keskustella nuoren kanssa, jos hän vaikka tupakoi koulun alueella. Keskustelu on siis ensisijaisin keino puuttua, mutta uusi laki ei poista rangaistusmahdollisuuksia.

– Minun mielestäni kasvatuskeskustelu on hyvä, se antaa mahdollisuuden aikuisen ja nuoren kanssakäymiseen. Koulu kasvattaa, tämä ei ole rangaistuslaitos. Jälki-istunto ruokkii vastustamista, muotoilee rehtori Marjaana Aapakari.

Tyypillisin keskustelu, joka nuoren kanssa Kajaanin Keskuskoululla käydään, liittyy tupakointiin.

– Aluksi käymme aiheeseen kiinni kysymällä, että miksi sinä poltat? Käytäntö antaa viestin välittämisestä, kun asiasta puhutaan vakavasti. Se on mielestäni hedelmällistä.

– Eihän aikuisten maailmassakaan esimerkiksi työnantaja alenna palkkaa, jos työntekijä tekee rikkomuksen. Kyllä työpaikoillakin ensin keskustellaan, ennen kuin siirrytään muihin keinoihin, sanoo Marjaana Aapakari.

Jälki-istuntoakin pitää käyttää

Jos keskustelut eivät tehoa, vaan rikkomukset toistuvat kerta toisensa jälkeen, koulun lakisääteinen keino puuttua on edelleen jälki-istunto.

– Koulualueeltamme poistuminen on kielletty. Jos poistuu koulun alueelta ja polttaa samalla tupakka, tulee kaksi rikkomusta. Näillä karkureissuilla on tapahtunut myös ikäviä asioita, on tullut muun muassa näpistyksiä kaupoista. Jos näitä sattuu samalle oppilaalle useasti, pitää asiaan puuttua jälki-istunnolla, sanoo Kajaanin Keskuskoulun rehtori Marjaana Aapakari.

Tämä on keino, jossa nuori tekee itse suunnitelman vastuulliseen käyttäymiseen.

Heli Manninen

– Tapauksia tapahtuu jonkin verran yläluokkalaisten keskuudessa. Näissä tapauksissa otetaan yhteyttä myös nuoren huoltajaan ja pyritään yhteneväiseen kasvatusnäkemykseen, jatkaa Aapakari.

Suomussalmen Ruukinkankaan koulun alueella tupakoiva oppilas saa heti kontolleen jälki-istunnon, sanoo rehtori Heli Manninen.

– Se on koulussamme niin sanottu kolmas vaihe. Sitä edeltävät vaiheet liittyvät meillä jo ennen tammikuun lakiuudistusta käytäntöön otettuun kasvatuskeskusteluun.

– Meillä on koululaisia esikoulusta yhdeksänteen luokkaan saakka. Enimmäkseen näitä keskusteluja käydään yläkoululaisten kanssa. Tämä on keino, jossa nuori tekee itse suunnitelman vastuulliseen käyttäymiseen. Tapaa on käytetty toistuvien myöhästelyjen ja läksyjen laiminlyönnin suhteen. Kokemukset ovat olleet rohkaisevia, sanoo Heli Manninen.