Miten päästä kesäkiloista eroon? – Asiantuntijat neuvovat

Kiristävätkö vaatteet kesän jälkeen? Nousiko paino huomaamatta? Asiantuntijat neuvovat, miten kesäkilot voi karistaa terveellisesti ja pysyvästi.

terveys
Henkilö vaa'alla, jonka lukema on 138 kiloa.
Arja Lento / Yle

Kesän jälkeen moni suomalainen aloittaa taas laihduttamisen. Mutta millä keinoin paino kannattaa ottaa hallintaan? Auttavatko erilaiset dieetit?

Eivät, sanoo Ylen Radio Suomen Tiedetiistai-ohjelmassa vieraillut lihavuustutkija ja sisätautilääkäri Aila Rissanen.

Rissasen mukaan yksikään dieetti ei ole pitkällä aikavälillä pystynyt päihittämään vähittäistä elintapojen muutosta, jossa liikuntaa lisätään ja päivittäisen ruokavalion energiasisältöä pienennetään.

– Jos olisi löytynyt joku tällainen (dieetti), se olisi varmaan vallannut markkinat, Rissanen huomauttaa.

Ihmisten mielestä laihduttaminen tarkoittaa, että syödään vähemmän ja pidetään ikävää.

Patrick Borg

Niin ikään Tiedetiistaissa vieraillut ravitsemusasiantuntija Patrick Borg ei mielellään käytä edes koko sanaa laihduttaminen.

– Ihmisten mielestä laihduttaminen tarkoittaa, että syödään vähemmän ja pidetään ikävää. Niin kauan kuin ihmisillä on se mielleyhtymä, koko sanaa ei pitäisi käyttää, Borg pohtii.

"Tarpeeksi väsynyt ihminen ei pysty laihtumaan"

Borgin mielestä perinteinen ajatusmalli, jonka mukaan ihmiset tietävät mitä pitäisi tehdä pudottaakseen painoaan, mutta eivät saa sitä tehtyä, ei pidä paikkaansa.

Hän neuvoo aloittamaan painonhallinnan varmistamalla kokonaisjaksamisen.

– Tarpeeksi väsynyt ihminen ei pysty laihtumaan, Borg huomauttaa.

Kun nukkuminen, parisuhde ja työasiat ovat kunnossa, kannattaa kiinnittää huomiota tasaiseen ateriarytmiin.

Pidetään syömisessä semmoinen hyvä, joustava syömisote eikä sellainen nihkeilymeininki, joka potkaisee takaisin ylimääräisinä himoina.

Patrick Borg

– Ylimääräiset turhat limut ja mehut pois, vähän liikkeelle, sitten ollaan jo tärkeimpien asioiden äärellä.

Borg neuvoo kuitenkin pitämään syömisessä rennon otteen.

– Kuitenkin pidetään syömisessä semmoinen hyvä, joustava syömisote eikä sellainen nihkeilymeininki, joka potkaisee takaisin ylimääräisinä himoina.

Myös Rissanen pitää tasaista ruokarytmiä tärkeänä painonhallinnan työkaluna. Hän huomauttaa, että syömättömyys päivällä johtaa yleensä aina väistämättä ahmimiseen illalla.

Rissanen neuvoo syömään säännöllisesti sen verran, että mahan seinämä venyy sopivasti. Tämä vaikuttaa ihmisen kylläisyyden sääntelyyn.

– He, jotka ovat laihduttaneet monta kertaa, ovat erityisen herkkiä tälle. Heille tämä säännöllisin välein syöminen on ehkä vielä tärkeämpää kuin muille.