1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Pohjaveden varjelu vie moottoritieltä suolan Lohjanharjulla

Moottoritien suolaamiseen on tulossa tiukkoja rajoituksia Lohjanharjulla. Suola korvataan miltei kokonaan kaliumformiaatilla. Pohjaveden suolapitoisuus on tuplaantunut yhdeksän vuotta sitten valmistuneen moottoritieosuuden käyttöönoton jälkeen.

Kuva: Yle

Liikenne sujuu Helsingin ja Turun välisellä moottoritiellä yleensä ilman suurempia ongelmia, mutta maan uumenissa tilanne on toinen. Tuoreimmissa Lohjanharjun pohjavesinäytteissä on jälleen kohonneita suolapitoisuuksia.

- Useammassa näytteenottopaikassa oli korkeita pitoisuuksia, mutta erityisen huolestuttava on yksi kohta, joka on lähellä vedenottamoa. Siellä nyt ihan viimeisimmät tulokset näytti, että ylitettiin talousveden laatusuositus, se on tosi huolestuttavaa, Lohjan kaupungin vs. ympäristöpäällikkö Auli Kokkonen huokaa.

Suola vaihtuu kaliumformiaattiin

Lohjan kaupunki on vaatinut sekä Liikennevirastolta että ELY-keskukselta pikaisia toimia tilanteen korjaamiseksi. Liukkaudentorjunnassa käytetty suola vaihtuu tieosuudella kaliumformiaattin tulevana talvena. Aine on pohjaveden kannalta suolaa parempi vaihtoehto, mutta myös rutkasti kalliimpi. Tieosuuden turvallisuuteen muutos ei vaikuta.

- Minun mielestä ei pitäisi merkitä mitään, eli meidän toive on, että tienkäyttäjät ei tätä välttämättä edes huomaa. Urakoitsijalle on annettu mahdollisuus, että hän voi tietyissä kelitilanteissa käyttää myös normaalia tiesuolaa, mutta nämä määrät ovat hyvin-hyvin paljon pienempiä kuin esimerkiksi viime talvena käytettiin, ELY-keskuksen ympäristövastaava Arto Kärkkäinen korostaa.

Tierakenteen piti olla turvallinen pohjavedelle

Lohjanharjun pohjaveden korkea suolapitoisuus on toistaiseksi vaaratonta vedenkäyttäjille, mutta tilanne on jatkuvassa seurannassa. Pohjaveden pilaantuminen harmittaa silti kaupungin vs. ympäristöpäällikköä.

- Silloin kun tämä tie tähän pohjavesialueelle rakennettiin niin puhuttiin, että se suojaus tehdään niin hyvin, että ongelmia ei tule. Siinä ei kuitenkaan ole onnistuttu. Jotenkin pitäisi jatkossa pystyä varmistumaan siitä, että pohjavesien pilaantumista ei pääsisi tapahtumaan. Tämähän ei käsittääkseni ole ainoa tapaus, eli näitä on tapahtunut muuallakin, Auli Kokkonen huomauttaa.