Maakuntien lentomatkustajien määrä kasvaa kansainvälisillä yhteyksillä

Pohjois- ja Itä-Suomessa on lyöty hynttyyt yhteen maakuntien lentokenttien pelastamiseksi. Mallia haetaan Ruotsista ja Norjasta, joissa maakuntien matkustajamäärät ovat kasvaneet kansainvälisten lentojen ansiosta.

liikenne
FlyBe:n lentokone
Jarno Tiihonen / Yle

Maakuntien lentomatkustajien määrää pyritään kasvattamaan. Matkustajamäärien kasvattamisessa olennaista on lisätä kansainvälisten reittilentojen tarjontaa. Tällä hetkellä maakuntien lentoliikennettä heikentävät myös kansainvälisten jatkolentoyhteyksien toimimattomuus, kilpailun puute sekä kalliit hinnat.

Pohjois- ja Itä-Suomi yhteistyöhön

Seitsemän maakuntaa Pohjois- ja Itä-Suomesta on käynnistämässä kolmevuotista miljoonan euron EU-projektia maakuntakenttien säilyttämiseksi. Mallia ollaan ottamassa Ruotsista ja Norjasta.

Esimerkiksi Kemi-Tornion kokoisesta Karlstadista pääsee tällä hetkellä suoraan Frankfurtiin.

Hanne Junnilainen

– Ihan viimeisen puolentoista ja kahden vuoden aikana naapurimaissa Ruotsissa ja Norjassa on tapahtunut positiivista kehitystä. Esimerkiksi Kemi-Tornion kokoisesta Karlstadista pääsee tällä hetkellä suoraan Frankfurtiin ja Bergenistä New Yorkiin. Me haluamme, että Suomen maakunnat pääsevät samanlaiseen kehitykseen mukaan. Siinä pitää tietenkin miettiä vientiteollisuuden tarpeet ja miten ne voi yhdistää matkailuun, sanoo maakuntainsinööri Hanne Junnilainen Lapin liitosta.

Esimerkiksi Norjassa maakuntakentiltä lensi toissa vuonna 23,6 miljoonaa matkustajaa, kun Suomessa matkustajia oli 4,3 miljoonaa. Suomessa ulkomaanlennot ovat lisänneet matkustajamääriä esimerkiksi Tampere- Pirkkalan lentoasemalla.

Kehitys on paras turva

Junnilaisen mielestä kehitys on lentoliikenteen paras turva.

– Kyllä se on ehdottomasti. Emmehän me lentoasemia tarvitse, jos siellä ei ole liikennettä, hän toteaa.

Lentoliikenne kasvaa edelleen

Ehkä hieman yllättäen maailman lentoliikenne kulkee kasvun tietä.

– Se tuntuu vähän ihmeelliseltä, mutta lentoliikenne on kasvanut koko historiansa ajan. Lentoliikennehän on kovin suhdanneherkkä ala. Tuhkapilvet sekä talouteen ja epidemioihin liittyvät kriisit vaikuttavat siihen vahvasti. Keskimäärin se on kasvanut viittä prosenttia ja sen oletetaan kasvavan myös tulevaisuudessa, Junnilainen kertoo.

Pohjois- ja Itä-Suomen maakuntakentille viiden prosentin kasvu on kuitenkin liian iso tavoite.

– Euroopassa kasvuprosentti on tulevaisuudessa jotain kolmea. Meidän tulisi päästä mukaan vähintään naapurimaiden kehitykseen. Lentoliikennehän ei ole olemassa lentoliikenteen takia vaan se tukee meidän elinkeinoelämää. Suomessa ulkomaankaupan osuus bruttokansantuotteesta on noin 80 prosenttia ja lentoliikenne on se fyysinen internetti, jonka kautta me olemme ulkomaailmaan yhteydessä, Junnilainen sanoo.