Pekka Pekkala: Internet pettää aina

Mitähän tutut sanoisivat, jos Facebook-viestien sijaan alkaisin soitella heille vaikkapa kerran viikossa ihan huvikseni, pohtii Pekka Pekkala blogissaan.

Pekka Pekkala
Pekka Pekkala.
Pekka Pekkala.Flaminia Fanale

Kesäloman jälkeinen viikko ei alkanut hyvin. Ensin LinkedIn-työnhakupalvelu (siirryt toiseen palveluun) päätti lähettää automaattikutsun kaikille, joiden kanssa olin koskaan ikinä milloinkaan vaihtanut sähköpostia Gmailissa. Meili täyttyi hetkessä kymmenistä automaattisista LinkedIn-onnitteluista, joiden mukaan olin nyt onnistuneesti verkottunut ainakin Alin, Bethanyn, Kalevin ja useamman Leen kanssa.

Sen jälkeen kännykkä alkoi kiukutella. Ensin petti Foursquare (siirryt toiseen palveluun), yksi suosikkisovelluksistani. Joku Piilaakson vatipää oli päättänyt jakaa trendikkäästi softan kahteen erilliseen ohjelmaan. Toisella (Swarm (siirryt toiseen palveluun)) kerrotaan, missä liikutaan ja toinen (Foursquare) tarjoaa sen perusteella suosituksia hyvistä ravintoloista. Uusi systeemi oli niin sekava, että päädyin sen avulla Suomen-lomallani lähinnä ABC:lle. Siihen ei tarvita älypuhelinta.

Pian tämän jälkeen myös Facebook (siirryt toiseen palveluun) kertoi jakaantuvansa kahtia. Viestiominaisuus toimii kännykässä vain omassa Messenger (siirryt toiseen palveluun)-sovelluksessa. Sen lähettämiä viestimuistutuksia ei saa pois päältä. Lisäksi ruudun reunaan ilmestyy kavereiden naamoja kivojen pallukoiden sisään. He ovat toki kauniita ja ihania mutta rajansa kaikella.

Tässä vaiheessa jopa keskivertoa sosiaalisempi ihminen alkaa olla kohtuullisen täynnä verkottumista ja muiden kuulumisia. Mutta eihän tässä tietenkään ollut vielä kaikki. Facebook-uutisvirta oli jo pitkään näyttänyt jotakin ihan muuta kuin kavereiden kuulumisia ja nyt samaan aikoo siirtyä myös Twitter (siirryt toiseen palveluun). Kukapa nyt haluaisi kavereiden tai omien kiinnostusten kohteiden seuraamiseen tarkoitettujen palveluiden seuraavan kavereita tai omia kiinnostuksen kohteita.

Miksi ihmeessä kaikki palvelut sitten tuntuvat muuttuvan yhä rasittavimmiksi? Siksi, että tuskin kaikki niistä selviävät sosiaalisten medioiden aikuisikään. Palveluihin halutaan luoda useampi tukijalka, jonka varassa on helpompaa tehdä bisnestä. Jos Facebook alkaa ärsyttää, jään ehkä käyttämään kuitenkin sen viestitoimintoa ja pysyn yhtiön asiakkaana. (siirryt toiseen palveluun)

Toinen tapa selvitä tästä sosiaalisen median evoluutiotaistelusta on koukuttaa käyttäjä mahdollisimman rajusti. Siksi Facebook ei anna laittaa viestihälytyksiä pois, LinkedIn yrittää huijata sinut kutsumaan kavereiksesi koko sähköpostihakemiston ja Twitter lähettää varmuuden vuoksi sähköpostia ihan kaikesta.

Itse olen täysin kypsä koko sosiaaliseen mediaan. Mitähän tutut sanoisivat, jos Facebook-viestien sijaan alkaisin soitella heille vaikkapa kerran viikossa ihan huvikseni?

Pekka Pekkala
Kirjoittaja työskentelee Valtioneuvoston verkkoviestintäpäällikkönä ja kirjoittaa vapaa-aikanaan teknologiasta ja mediasta.