"Kilpailu lisää bussimatkustusta" – halpabussiyhtiö ei ole sysännyt muita tieltä

Suomen linja-autoliikenne on myllerryksessä, kun se EU:n asetuksen myötä avautuu kilpailulle. Matkustajista kisaa nyt myös halpabussiyhtiö. Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja pitää kilpailua hyvänä asiana ja sanoo sen lisäävän bussimatkustusta.

talous
Linja-autopysäkki
Kirsi Partanen / Yle

Koventunut kilpailu ei ole toistaiseksi tuonut muutoksia linja-autojen kaukoliikenteeseen. Euroopan Unionin asetus on avannut Suomen joukkoliikennettä kilpailulle. Joukkoliikenteen uusi tilanne konkretisoitui heinäkuussa, kun halpabussifirma Onnibus.com aloitti liikennöinnin.

Joukkoliikenteen avautuminen kilpailulle on aiheuttanut huolta siitä, riittääkö kaikille liikennöitsijöille asiakkaita. Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko pitää kilpailua myönteisenä asiana.

– Lippujen hinnat laskevat, palvelut paranevat ja kokonaisuudessaan bussimatkustus lisääntyy. Kilpailu on saanut liikettä aikaan. Hyöty menee asiakkaille. Meidän matkustajamäärissä ei ole vielä näkynyt merkittäviä muutoksia, hän toteaa.

Pudotuspeli ei ole vielä alkanut

Myöskään Koiviston Auto -konserniin kuuluvan Kuopion Liikenteen toimitusjohtaja Riku Sand ei pelkää kilpailua. Yhtiön pikavuorojen matkustajamäärät kasvoivat viime vuoteen verrattuna kolmella prosentilla heinäkuussa.

– Ei tässä vielä ole huomattu suuria muutoksia. Onnibus aloitti liikennöinnin 1. heinäkuuta, joten vielä on mennyt liian lyhyt aika, jotta voisi tehdä analyysejä, Sand sanoo.

Lippujen hinnat laskevat, palvelut paranevat ja bussimatkustus lisääntyy.

Heikki Alanko

Myös Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko sanoo, ettei pudotuspeli ole vielä alkanut. Hän uskoo, että uuden yhtiön herättämä alkuinnostus haihtuu aikanaan, ja vasta silloin nähdään, miten pitkälle paukut riittävät.

– Aika näyttää, miten tässä käy. Se kuuluu avoimeen kilpailuun, että kannattamattomat yritykset tippuvat kyydistä. Kysyntä tasoittuu pikkuhiljaa, ja se pitää ottaa huomioon, Alanko sanoo.

Viikonloppuna on täyttä

Tässä vaiheessa Onnibus.comin Kuopio–Helsinki-reitille riittää kysyntää. Onnibus.comin liikennejohtaja Lauri Helke sanoo, että viikonloppuna osa vuoroista on myyty loppuun. Onnibus.com ajaa Kuopiosta Helsinkiin arkipäivisin kolmesta neljään vuoroa ja viikonloppuisin viisi. Matka maksaa halvimmillaan euron.

– Olen yllättynyt kysynnän paljoudesta. Se kertoo siitä, että Kuopioon kannattaa panostaa. Kaikki eivät ole mahtuneet viikonloppuisin kyytiin, joten vuorojen lisäämiseen on painetta, Helke sanoo.

Hän uskoo, että uusi toimintamalli on houkutellut bussin kyytiin sellaisia ihmisiä, jotka eivät yleensä bussia käytä.

– Linja-autoliikenteen matkustajamäärät ovat laskeneet pitkään, ja pahin kilpailijamme on yksityisautoilu. Sen kanssa voi kilpailla halvalla hinnalla ja kohtuullisella matka-ajalla. Osa meidän asiakkaista on sellaisia, jotka eivät yleensä liiku bussilla ja he olisivat ilman meitä jääneet kotisohvalle viikonlopuksi, Helke toteaa.

Kuopion Liikenne ei lähde hintakilpailuun

Kuopion Liikenne ei ole lähtenyt eikä Sandin mukaan tässä vaiheessa suunnittele lähtevänsä mukaan hintakilpailuun. Sen hinnat perustuvat kilometritaksaan. Peruslippu Kuopiosta Helsinkiin ilman vaihtoja maksaa 66,30 euroa. Matka kestää hieman alle seitsemän tuntia.

Kaikki eivät ole mahtuneet viikonloppuisin kyytiin.

Lauri Helke

– Matka-aika ratkaisee, oli hinta mikä hyvänsä. Me emme pysty kilpailemaan matka-ajassa junan ja lentokoneen kanssa. Meidän kilpailuvalttimme on se, että meillä on tiheämpi pysäkkiväli ja kyytiin pääsee lähempänä kotoaan.

Pohjolan Liikenne on VR:n tytäryhtiö, ja sen lippujen hinnoittelu on samankaltaista kuin junaliikenteessä. Edullisimmillaan Kuopiosta pääsee Helsinkiin Pohjolan Liikenteen autolla kymmenellä eurolla.

– Hinnalla kilpaillaan, mutta myös sillä, että meillä on monipuolisesti erilaisia lippuvaihtoehtoja. Voi ostaa halvan lipun ennakkoon tai esimerkiksi kalliimman, joka on voimassa kuukauden ja sen voi käyttää silloin kuin haluaa, Alanko sanoo.

Eri asiakaskunta

Kuopion Liikenteellä on Sandin mukaan eri asiakaskunta kuin Onnibus.comilla, joka pysähtyy vain muutamilla isoimmilla paikkakunnilla ja ajaa lähes suoraan päätepysäkille. Sandin mukaan Kuopion Liikenteen asiakkaat nousevat linja-autoon yleensä matkan varrelta.

– Se johtuu juuri siitä, että Kuopiosta on muita, nopeampia vaihtoehtoja, mutta pienemmillä paikkakunnilla ei.

Kuopio–Helsinki-reitillä Onnibus pysähtyy vain Varkaudessa, Juvalla, Mikkelissä ja Heinolassa.

– Me kilpailemme hinnalla ja matka-ajalla. Me emme saa tuloja rahdista, koska meidän kaksikerroksisissa busseissa on lähinnä tilaa matkustajille ja vain vähän tavaratilaa, Onnibus.comin liikennejohtaja Lauri Helke sanoo.

Lauri Helke uskoo tulevaisuuteen, vaikka nyt alkaakin arki.

– Heinä–elokuu on loma-aikaa ja se vaikuttaa matkustajamääriin. Uskon, että kunhan tunnettuutemme kasvaa, asiakkaita riittää hiljaisempinakin aikoina.