Mielenterveysongelmat eivät lomaile - Kriisipuhelimet ruuhkaantuivat kesällä

Suomen Mielenterveysseuran valtakunnallinen kriisipuhelin soi ennätyksellisen vilkkaasti tänä kesänä. Järjestön mukaan moni soittajista kokee jäävänsä heitteille, kun kunnallisia mielenterveyspalveluita karsitaan kesällä.

Kotimaa
Kriisipuhelin.
Yle

Suomen Mielenterveysseuran valtakunnalliseen kriisipuhelimeen on tullut tänä kesänä ennätyksellisen paljon soittoja. Kesäkuussa soittoja tuli lähdes 40 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Ennätyksellisen paljon kriispuhelin soi heinäkuussa, jolloin soittoja tuli yli 21 000. Kriisipäivystäjät pystyvät vastaamaan vain joka kolmanteen puheluun.

– Saamme aina kesäkuukausina paljon soittoja, mutta tämän kesän luvut ovat ennätyksellisiä. Epäilemme, että kunnalliset hoitotahot ovat olleet entistä enemmän suljettuina tänä kesänä, sanoo Suomen mielenterveysseuran kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter.

Kriisipuhelin pirahtaa kesällä tiuhaan tahtiin, koska monet hoitosuhteet ovat kesällä katkolla. Tällöin kriisipuhelin voi tarjota soittajalle niin sanottua kannattelevaa apua.

Ihmiset kokevat, että ovat kesällä heitteillä.

Susanna Winter

– Ihmiset kokevat, että ovat kesällä heitteillä. Soittajat kertovat, että heillä on seuraava aika vasta elokuussa, mutta heidän on saatava akuuttia apua, Winter sanoo.

Kesälomalla, kun ihmisillä on aikaa itselleen ja toisilleen, ongelmat nousevat helpommin esille.

– Kesälomalla perhe- ja parisuhteet usein kiristyvät, mikä saa ihmiset tarttumaan puhelimeen ja pyytämään apua. Alkoholinkäyttö ja sitä mukaan mielenterveysongelmat lisääntyvät kesällä, kertoo Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mielenterveys- ja päihdepalvelut osaston johtaja Mauri Marttunen.

Mielenterveyspalveluissa on alueellisia eroja

Teollisuusmaiden yhteistyöjärjestö,OECD julkaisi heinäkuussa mielenterveyspalveluita koskevan raportin, jossa se kehottaa Suomea kaventamaan mielenterveyspalveluiden suuria alueellisia eroja.

Myös kriisipuhelimen päivystäjät ovat huomanneet, että mielenterveyspalveluiden tarjonnassa on alueellisia eroja. Soitoissa kuuluu, että kesäkuukausina mielenterveyspalveluita on karsittu monilla paikkakunnilla. THL:stä vahvistetaan, että mielenterveyspalveluissa on alueellisia eroja.

Emme pysty kunnolla vertailemaan ja valvomaan kuntien tarjoamien palveluiden eroja."

Mauri Marttunen

– Tämänhetkinen hoitojärjestelmä on äärimmäisen hajautettu ja mielenterveyspalveluiden saatavuus on epätasaisesti jakautunut. Meillä ei kuitenkaan tällä hetkellä ole saatavilla kunnollista tietoa mielenterveyspalveluiden saatavuudesta eri alueilla. Näin ollen emme myöskään pysty kunnolla vertailemaan ja valvomaan kuntien tarjoamien palveluiden eroja, Marttunen sanoo.

Itsemurha-ajatuksia, yksinäisyyttä ja ahdistusta

Suomen Mielenterveysseurasta kerrotaan, että eniten kriisipuhelimeen soittaa 50-60-vuotiaat naiset, mutta kesän aikana nuorten aikuisten soitot ovat lisääntyneet. Soittajat käyttäytyvät itsetuhoisesti tai heillä on itsetuhoisia ajatuksia, ahdistusta, yksinäisyyttä ja sosiaalisen tilanteiden pelkoa.

Mielenterveysongelmista kärsivät soittajat kaipaavat usein pysyvää hoitosuhdetta.

– Soittajat kokevat turhauttavaksi sen, että he joutuvat kertomaan ongelmansa aina uudelleen uudelle ihmiselle. Luottamuksellista suhdetta ei ehdi syntyä, kun hoitajat ja lääkärit vaihtuvat tiuhaan tahtiin. Lisäksi monet kokevat, ettei heidän hätäänsä kuulla, Winter sanoo.

Ihmiset tarvitsevat apua kaikkina aikoina.

Susanna Winter

Suomen Mielenterveysseura vaatii parannuksia mielenterveyspalveluihin.

– Palveluiden tulisi olla yhtäläiset eri puolilla Suomea. Palvelut pitää taata myös hankalina aikoina, eli loma-aikoina, yöllä ja viikonloppuna. Ihmiset tarvitsevat apua kaikkina aikoina, Winter muistuttaa.