Ryanairilla konepula - puolet Suomen reiteistä lopetetaan talveksi

Supistukset karsivat lentoja erityisesti Tampereelta, jonne Ryanair lentää tulevana talvena ainoastaan Lontoosta ja Bremenistä. Lappeenrannassa venäläismatkustajien määrä on kasvussa ja reittejä karsitaan vähemmän.

Kotimaa
Ryanair.
Tulevana talvena Ryanair vähentää Suomen-lentoja aiempia vuosia enemmän.Jakub Kaminski / EPA

Tulevana talvena Ryanair vähentää Suomen-lentoja aiempia vuosia enemmän. Yhtiö on siirtänyt Pohjoismaista matkustajakoneita ja miehistöä Välimeren alueelle avattuihin uusiin tukikohtiin.

- Tällä hetkellä meillä ei ole tarpeeksi lentokoneita kasvattamaan matkustajamääriä Pohjoismaissa, sanoo Ryanairin myynti- ja markkinointijohtaja Elina Hakkarainen.

Kesäkaudella Ryanair on lentänyt Lappeenrantaan ja Tampereelle 11 kentältä, mutta tulevana talvena lennot jatkuvat neljällä reitillä. Vielä syyskuussa lentoyhtiön Suomen reiteillä tarjolla on 40 446 istuinta, mutta joulukuussa myynnissä on 17 010 paikkaa. Kaikkiaan Ryanair arvioi kuljettavansa tänä vuonna Suomen reiteillä noin 340 000 matkustajaa.

Ryanair kertoo kesän 2015 Suomen reiteistä syyskuussa.

Konepula helpottaa vasta 2016

Ryanair on tilannut 180 uutta matkustajakonetta, joiden toimitukset alkavat tänä syksynä ja jatkuvat vuoteen 2019 asti. Ensimmäiset koneista sijoitetaan Britanniaan ja Välimeren alueelle.

- Saamme Pohjoismaihin uutta kalustoa vuonna 2016, jolloin toivottavasti saamme matkustajamäärät kasvuun myös Tampereella, pohtii Hakkarainen.

Tampere-Pirkkalan lentoaseman ulkomaanreittien matkustajamäärä on laskenut tänä vuonna 15 prosentilla. Perinteisesti vilkkaana lomakautena heinäkuussa matkustajamäärät tippuivat peräti viidenneksellä edellisvuodesta.

Lappeenrannassa Ryanairin matkustajamäärät ovat sen sijaan kasvussa venäläisten lisääntyvän omatoimimatkailun ansiosta.

Pietarin lentojen alkaminen epätodennäköistä

Pietarin Pulkovon lentoasemaa hallinnoiva yhtiö ja Ryanair ovat allekirjoittaneet sopimuksen lentoyhteyden avaamisesta Irlannin Dublinista Pietariin. Irlantilaisyhtiö suunnitteli lentävänsä Pietariin aluksi kolmesti viikossa, mutta lentojen alkamista ovat lykänneet muun muassa näkemyserot Ryanairin vaatimista erityisehdoista ja -hinnoista.

Pietarin lentojen pelättiin karsivan matkustajia erityisesti Lappeenrannasta lähtevillä reiteillä. Nyt suorien Venäjän lentojen alkaminen näyttää entistä epätodennäköisemmältä, sillä Ryanair panostaa lähivuosina reittiverkoston laajentamiseen erityisesti Välimeren alueella.

Ryanairille business-luokka

Ryanair haluaa koneisiinsa entistä enemmän liikematkustajia. Jatkossa yhtiö lentää yhä useammin suoraan pääkentille, kuten Brysseliin, Roomaan, Ateenaan tai Lissaboniin. Samalla kaikilla reiteillä otetaan käyttöön uusi "Business pluss"-luokka, joka mahdollistaa lippujen muuttamisen ja sisältää matkatavaroiden kuljettamisen ruumassa.

Yhtiö myös neuvottelee lippujen myynnin aloittamisesta kansainvälisten varausjärjestelmien kautta, mikä merkitsisi monille perinteiselle lentoyhtiöille uudenlaista kilpailutilannetta.