Tukioppilas näkee enemmän kuin opettaja ja puuttuu kiusaamiseen

Yläasteen tukioppilas näkee, puuttuu ja toimii. Koulussa fyysiseen kiusaamiseen ei mennä väliin, vaan se on opettajan työ.

Kotimaa
Nuoret tytöt pöydän ääressä, yksi etäämmällä tuolissa istuen.
Jarkko Remahl / Yle

Kajaanin Lyseon yhdeksäsluokkalaiset Emmi, Mira ja Anni toimivat tukioppilaina (siirryt toiseen palveluun). Koulutyön yhteydessä he puuttuvat myös kiusaamiseen koulussa.

Kiusaamista havaitessaan tukioppilaat vievät tiedon eteenpäin opettajille tai kuraattorille.

– Jos on kyse esimerkiksi fyysisestä kiusaamisesta, niin kerromme siitä opettajille ja opettajat menevät väliin ja selvittävät asian. Me emme voi mennä tilanteisiin väliin, Anni kertoo tukioppilaiden toimintatavoista.

Fyysisen kiusaamisen väliinmenon jättäminen opettajille luo turvallisuuden tunnetta. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö tarvetta väliinmenoon tunnettaisi.

– Jos näkee fyysistä kiusaamista niin herää vaisto, että siihen täytyy mennä väliin. Mutta onhan se hyvä ratkaisu mennä kertomaan asiasta aikuiselle, Emmi pohtii.

Kiusaamiseen tarttuminen ja siitä eteenpäin kertominen ei nuoria tukioppilaita kuitenkaan pelota, vaikka taustalla saattaisi käydäkin ajatus kiusatuksi joutumisesta.

– Tarttuminen voi olla joskus hankalaa, varsinkin jos kysymys on hyvistä kavereista, mutta kyllä siinä kokee, että se on hyväksi siinä tilanteessa, Mira kertoo.

Kiusaaminen voi olla myös näkymätöntä

Pelkkää valvomista ja väliin menemistä toiminta ei ole, vaan he osallistuvat myös ennaltaehkäisevään työhön.

– Pidämme seiskaluokkalaisille tunteja kiusaamisesta syksyisin sekä ryhmäytymistä. Tunneilla katsomme videoita, joissa esitellään erilaisia kiusaamisen muotoja. Näiden videoiden pohjalta sitten keskustellaan kiusaamisesta ja vastaillaan kysymyksiin. Lisäksi tietysti olemme läsnä koulussa, Emmi kertoo.

Emmi, Mira ja Anni ovat tukioppilaita.
Emmi, Mira ja Anni ovat Kajaanin Lyseon tukioppilaita.Jarkko Remahl / Yle

Kiusaamisen kuuleminen ja näkeminen koulussa on tyttöjen mukaan harvinaista. Mira kuitenkin uskoo, että he näkevät ja havaitsevat kiusaamista herkemmin kuin opettajat.

– Oppilaana sitä kuitenkin näkee ehkä paremmin kuin opettajat, kun on käsitys kiusaamisesta.

Oppilaana sitä kuitenkin näkee ehkä paremmin kuin opettajat, kun on käsitys kiusaamisesta.

Mira

Täyteen kiusaamattomuuten tukioppilaat eivät kuitenkaan usko.

– En ole havainnut kiusaamista lainkaan, mutta kiusaaminen voi olla myös näkymätöntä, Anni avaa.

Näkymättömällä kiusaamisella tarkoitetaan selän takana puhumista, ikäviä katseita ja porukasta pois jättämistä.

– Näkymätön kiusaaminen ja netissä tapahtuma kiusaaminen on yleisempää kuin fyysinen kiusaaminen, Emmi selventää.

Ohitse katsojia riittää

Tukioppilaita on koulutettu kiusaamiseen tarttumiseen. Muille oppilaille tilanteet voivat olla haastavampia.

– Varmaan löytyy aika paljon niitä, jotka katselevat vain vierestä eivätkä uskalla mennä sanomaan aiheesta, Mira kertoo.

Käsi olkapäällä.
Jarkko Remahl / Yle

Tukioppilaiden viesti kiusaajille on selkeä.

– Ei kannata kiusata. Siinä ei ole mitään järkeä. Se tuottaa pahaa oloa niin itselle kuin muillekin, Emmi tiivistää.

Myös kiusattuja tahdotaan tukea. Annin toiveissa on, että kiusaamisesta päästään yli.

– Jos on tullut kiusatuksi niin kannattaa selvitellä sitä asiaa, eikä kantaisi kaunaa kiusaajalle, ettei tulisi kostoajatuksia.