Hybridibussi voi tulla Lappeenrannan paikallisliikenteeseen vuoden kuluttua

Lappeenrannan hybridibussiin on pyritty rakentamaan mahdollisimman pieni dieselmoottori. Bussi kykenee toimimaan myös sähköllä.

liikenne
hybridilinja-auto Lappeenrannan teknillisen yliopiston pihalla
Yle

Lappeenrannan korkeakoulujen työstämä hybridibussi valmistuu tutkimuskäyttöön parin kuukauden päästä. Bussin tuloon julkiseen liikenteeseen vierähtänee vielä kuitenkin vuoden verran, sillä linja-autolle täytyy tehdä ennen sitä riskianalyysejä sekä muita testejä. Ajoneuvolla on kuitenkin tarkoitus kyyditä paikallisliikenteen matkustajia.

– Jos vain rahoitusta saadaan, niin on ajateltu, että sellainen ponnistus vielä tehdään, tutkijaopettaja Tuomo Lindh Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta kertoo.

Monien suomalaiskaupunkien julkisessa liikenteessä on jo käytössä hybridibusseja, mutta Lappeenrannan bussi kuitenkin eroaa näistä. Lappeenrannassa on pyritty saamaan aikaan mahdollisimman energiatehokas bussi.

– Bussin valmistuksessa on lähdetty siitä, kuinka pieni dieselmoottori riittää, jos kaupunkiliikennesykli ajetaan läpi, Lindh valottaa.

Lappeenrannan hybridibussi kuluttaa vähemmän dieselpolttoainetta perinteisiin linja-autoihin verrattuna, lisäksi bussi voidaan ladata myös sähköllä. Lappeenrannan hybridibussi ei kuitenkaan ole ainutlaatuinen maailman mittakaavassa, vaan muuallakin on kehitteillä vastaavia.

Vähemmän pakokaasuja jalankulkijoiden riesaksi

Lindh arvelee, että mikäli bussi päätyisi sarjatuotantoon, sen valmistuskustannukset eivät juurikaan eroaisi muista linja-autoista. Nykyiset hybridibussit ovat pienistä valmistusmääristä johtuen valmistuskustannuksiltaan noin puolet kalliimpia kuin perinteiset bussit.

Tulevaisuuden kaupunkiliikenteessä valttia voivat olla Lappeenrannassa valmistuvan bussin lisäksi pelkästään sähköllä toimivat bussit.

Lindhin mukaan niiden etu etenkin kaupunkikeskustoissa on pakokaasuttomuus. Sähköbusseista ei synny hiukkaspäästöjä tai hajuhaittoja. Hänen mukaansa sähköbusseja voitaisiin ladata esimerkiksi päätepysäkeillä.

Lindh huomauttaa, että sähköbussit kuitenkin tarvitsevat toimiakseen sähköä, jonka tuottaminen synnyttää päästöjä.

– Toisaalta taas energiatehokkuuden kasvaessa päästöjä syntyy vähemmän, Lindh laskeskelee.

Lappeenrannan bussiin on tarkoitus kehittää myös ominaisuus, jonka avulla bussi osaisi käyttää keskustaoloissa sekä runsasväkisillä alueilla sähköominaisuutta ja muualla diesel-ominaisuutta, jolloin jalankulkijoille kertyisi mahdollisimman vähän haittaa.