1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. internet

Yhteisömanagerit yleistyvät yritysten sosiaalisen median hoidossa

Yritykset panostavat entistä enemmän sosiaalisen mediaan. Jopa niin paljon, että siirtävät sosiaalisen median päivittämisen mainostoimistoille. Yhteisömanagereiden kysyntä kasvaa.

internet
Yhteisömangaerit yleistyvät yritysten käytössä
Jarkko Heikkinen / Yle

Perinteiset mainonta- ja markkinointikanavat ovat saaneet vakavasti otettavan kilpailijan sosiaalisesta mediasta, kun yritykset siirtävät mainontabudjettiaan esimerkiksi Facebookiin ja Twitteriin. Esimerkiksi vuokra- ja omistusasuntoja tarjoava Lakea käyttää jo tuhansia euroja sosiaaliseen mediaan.

– Alkuun puhuttiin muutamasta kymmenestä eurosta kun aloitettiin, tällä hetkellä käytetään jopa tuhansia euroja. Kyllä sosiaalisen median puoli kasvaa jatkuvasti, toimitusjohtaja Keijo Ullakko Lakeasta toteaa.

Lakean hyödyntämään sosiaalisen median markkinointipakettiin kuuluvat Facebook, Twitter, Youtube ja Instagram. Keijo Ullakko kertoo, että kun omien työntekijöiden aika ei enää riittänyt verkostojen ylläpitoon, Lakea siirtyi käyttämään yhteisömanagereiden palveluita.

– Jos joku asiakas kysyy jotain, niin siihen pitää myös vastata. Meillä itsellä ei ole aikaa siihen, me rakennamme taloja, Ullakko toteaa.

Yhteisömanagerit yleistyvät

Sosiaaliseen mediaan suhtaudutaan nyt sen verran vakavasti, että yritykset siirtävät verkkoviestintäympäristöjen hallinnointia mainostoimistoille. Mainostoimisto C2 Advertisingin palveluksessa työskentelee kahdeksan yhteisömanageria. Palveluita tilaavat kaikenlaiset asiakkaat.

Mikko Vartiainen
Mikko VartiainenJarkko Heikkinen / Yle

– Enää ei voi lokeroida, että on vain isoimmat kuluttajabrändit, vaan kyllä se ihan jo kaikille toimii. Oikeastaan kaikki, jotka haluavat puhutella omia kohderyhmiään ja tavoittaa mahdollisimman monipuolisesti, kertoo Mikko Vartiainen C2 Advertising -mainostoimistosta.

Sosiaalisessa mediassa pitää olla aktiivinen

Sosiaalista mediaa markkinoinnissaan hyödyntävät erityisesti matkailu- ja ravitsemusalan yritykset. Kuitenkaan pelkkä läsnäolo ei riitä, vaan asiakkaiden saaminen vaatii aktiivista kommunikointia kuluttajien kanssa.

– Somessakaan ei kannata olla, jos siellä ei pysty olemaan aktiivinen. Vaikka kyseessä ovatkin edulliset tavat markkinoida itseä, niin se vaatii sitä läsnäoloa, Vaasan yliopiston markkinoinnin opettaja Jenniina Halkoaho kertoo.

Enää yrityksille ei tarvitse perustella, miksi sosiaalisessa mediassa pitäisi olla.

– Enemmänkin se on sitten se, että mistä asioista kannattaa jutella, että teidän asiakkaita kiinnostaa nää. Aika harva ylipäänsä kuvittelee, että se olisi ylipäätään enää pelkkää viihdettä. Harva brändi pärjää kissavideoilla, Mikko Vartiainen toteaa.

Lue seuraavaksi