Lost-sarjan musiikkipäällikkö innostui suomalaisesta tangosta – katso video

Viikonloppuna Espoossa järjestettävä Sync Summit Finland 2014 tuo Suomeen ulkomailta esimerkiksi televisio- ja elokuva-alan musiikkipäälliköitä, jotka tutustuvat tapahtumassa suomalaisiin artisteihin. Lost- ja Greyn anatomia -sarjoihin musiikkia valinnut Tony Von Pervieux kuunteli suomalaisia artisteja Ylen aamu-tv:n Tähtihetken haastattelussa.

viihde
Tony Von Pervieux
Lost- ja Greyn anatomia -tv-sarjoihin musiikkia valinnut yhdysvaltalainen Tony Von Pervieux kuunteli helsinkiläisessä levykaupassa suomalaisia artisteja. Musiikkipäällikkö saapui vierailemaan Suomeen Sync Summit -musiikkitapahtumaan.

ABC-kanavan tv-musiikkiosaston luovana johtajana työskennellyt Tony Von Pervieux on valinnut musiikkia lukuisiin hittisarjoihin. Von Pervieuxin töihin lukeutuvat muun muassa Lost, Greyn anatomia, Criminal Minds, Ruma Betty ja Tuho-osasto.

Nykyään Von Pervieux työskentelee itsenäisenä yrittäjänä muun muassa Puumanainen-sarjan parissa.

Kaikkein mielenkiintoisimmaksi työkseen Von Pervieux nostaa_ Lost_-sarjan.

– Käytin monivivahteisia, yllättäviä juttuja. Lost-sarjassa liikuttiin eri puolilla maailmaa ja siinä haluttiin käyttää kullekin alueelle tyypillistä musiikkia. Eli jos oltiin Iranissa, haluttiin käyttää iranilaista musiikkia. Sarjan luojat olivat mahtavia musanörttejä.

Tv-sarjan musiikillinen profiili lähtee yleensä liikkeelle tyhjästä.

– ABC:lla työskennellessäni saatoin samaan aikaan työskennellä 19 eri tv-sarjan pilotin parissa. Piloteissa ei ole lainkaan musiikkia, emmekä yleensä tiedä lainkaan, mihin suuntaan lähteä. Jos suuntaviivoja ei ole, meidän pitää keksiä kaikki. Lähdemme vain kokeilemaan kaikenlaista. Prosessissa on mukana monia päätöksentekijöitä, jotka vaikuttavat musiikkiin. Se ei ole aina hyvä, koska musiikki on makuasia, sanoo Von Pervieux.

Draamasarjoissa musiikkimahdollisuudet ovat lähes loputtomat

Tv-sarjassa on tavallisesti oma instrumentaalinen teemamusiikkinsa, mutta vokalisoituja biisejä sarjoihin haetaan jatkuvasti. Draaman kohdalla vaihtoehtoja on yleensä komediaa enemmän.

– Draamassa on synkkiä ja tunteikkaita hetkiä ja sellaista musiikkiahan löytyy vaikka kuinka. Toisiin kohtiin taas sopii vähän vauhdikkaampi musiikki. Jaksot ovat yleensä tunnin mittaisia, joten niissä käytetään paljon musiikkia. 22-minuuttisiin komediajaksoihin mahtuu paljon vähemmän. Niissä käytetään vain paria eri musiikkityyliä. Se voi olla hauskaa vaihtoehtorockia, poppia tai elektroa.

Haastattelu tehtiin helsinkiläisessä Digelius-levykaupassa, jossa Von Pervieux pääsi kuuntelemaan muutamia suomalaisia artisteja. Musiikkia valitsi Sync Summitin järjestävän Music Finlandin Miika Särmäkari.

Kuunneltavia artisteja olivat Franka Orizan johtama folkbändi Few, Wigwam-progebändissä vaikuttaneet Jim Pembroke ja Pekka Pohjola ja jazz- ja punkyhtye Mopo.

Von Pervieux kiinnostui erityisesti Pekka Pohjolan tangokappaleista.

– Perheeni on Argentiinasta, joten tango on elämäni, se on kauneinta musiikkia ja tanssia. Niiden yhdistelmä on maailman seksikkäin juttu.