Hintakilpailu ja tiukat säädökset karkottivat katsastuksista haaveilevat autokorjaamot

Laki sallisi tätä nykyä myös korjaamojen katsastaa autoja. Tiukat säädökset, laite- ja koulutusvaatimukset sekä hintojen lasku on vienyt korjaamojen innon lähteä mukaan katsastusbisnekseen.

Kotimaa
Katsastus
Matti Konttinen / Yle

Autojen katsastus ei ole kiinnostanut autokorjaamoja Lahden seudulla, kuten ei muuallakaan maassa. Suomessa on vain muutama korjaamo, joka on aloittanut katsastustoiminnan heinäkuussa voimaantulleen lakimuutoksen jälkeen.

Korjaamoyrittäjien mukaan taustalla on useita syitä, esimerkiksi tyytyväisyys nykyiseen kilpailuun katsastusmaksuissa sekä katsastustoiminnan aloittamisen kalleus.

Laitehankinnat ja vaadittava laatusertifikaatti voivat maksaa kymmeniä tuhansia euroja. Varaosamyyntiä ja korjaamopalveluja kautta maan tarjoavan AD Finlandin toimitusjohtaja Antti Valtavaara pitää kustannuksia liian suurina yrittäjille.

– Useimmilta korjaamoilta puuttuu vaadittava ISO-laatustandardi, se pelkästään on kymmenen tuhannen euron paukku kun sen saamiseksi pitää turvautua ulkopuoliseen apuun. Pitää hankkia jarrudynamometri ja iskaritesteri, ja muutenkin tilat pitää muuttaa katsastamiseen sopiviksi. Ne ovat tuntuvia summia, varsinkin jos kyseessä on vain parinsadantuhannen euron liikevaihdolla pyörivä korjaamo.

Valtaavaaran mielestä merkittävin asia on kuitenkin sääntö, jonka mukaan korjaaja ei saa olla myös katsastaja.

– Pienissä yrityksissä kun yrittäjän lisäksi työssä on vain pari palkollista, pitäisi usein palkata lisää työntekijöitä ja sekin on kallista.

"Lisäkilpailu ei olisi pahitteeksi"

AD-ketjulla on Suomessa noin 200 000 yrittäjää, joista Valtavaaran mukaan vain kourallinen tarjoamassa katsastuspalveluja.

Vesijärven Auton toimitusjohtaja Ilkka Isotalon mukaan katsastustoimintaa mietittiin varhaisessa vaiheessa, mutta pian, kun säädökset tarkentuivat, päätettiin ajatus haudata ainakin toistaiseksi.

– Koska emme saisi katsastaa omia autojamme. Kilpailu on myös laskenut Lahden alueella katsastusmaksuja, joten tilanne alkaa olla jo varsin hyvä. Toki, lisäkilpailu ei tietysti olisi pahitteeksi edelleenkään, sanoo Isotalo.

A-Katsastuksen Lahden alueen päällikkö Esko Kemppi ymmärtää korjaamojen haluttomuuden, ja toteaa, että katsastusbisnes ei ole enää niin kannattavaa kuin aikoina, jolloin lakimuutosta on alettu valmistella.

– Katsastuksen reaalihinnat eivät ole nousseet viiteen vuoteen, mutta palkka- ja muut kustannukset ovat. Viimeisimpänä nousivat vastikään Trafin perimät viranomaismaksut, Kemppi harmittelee.

Kiristyneestä kilpailusta katsastuskonttorien välillä Päijät-Hämeessä kertoo myös asemaverkoston tuoreet muutokset. K1-Katsastajat sulki toimipaikkansa äskettäin Heinolassa, kun taas A-Katsastus on puolestaan avaamassa uuden konttorin Nastolaan.