Osittain Suomessa tuotettu The Look of Silence yksi Venetsian elokuvajuhlien suosikeista

Joshua Oppenheimerin The Look of Silence on jatko-osa lukuisia palkintoja voittaneelle The Act of Killing –dokumentille. Se kertoo Indonesian 1960-luvun kansanmurhasta ja uhrien omaisten hiljaisuudesta murhaajien ollessa edelleen vallassa.

elokuvat
Joshua Oppenheimer.
Joshua Oppenheimer.Petri Burtsov

Venetsian kilpasarjan teemat ovat kautta linjan varsin vakavia ja synkkiä. Tästä huolimatta elokuvajuhlat huokuvat edelleen entisajan glamouria loistohotelleineen, punaisine mattoineen ja cocktail-tilaisuuksineen.

Maailman vanhimmat kansainväliset elokuvafestivaalit

Venetsian elokuvajuhlat ovat kunnioitettavassa 82-vuoden iässä. Kenties se ei houkuttele enää elokuvamaailman kirkkaimpia tähtiä 60-luvun tapaan, mutta charmiaan se ei takuulla ole menettänyt.

Puiset pikaveneet kuskaavat lierihattuihin pukeutuneita elokuvatähtiä suoraan Venetsian historiallisesta keskustasta Lidon saaren Kasinon punaiselle matolle. Valokuvaajat pohtivat laiturilla, koska George Clooney saapuu paikalle. Teinit ja vähän aikuisemmatkin fanit kirkuvat amerikkalaisnäyttelijä Owen Wilsonin poistuessa Kasinon takaovesta.

Amerikkalaisnäyttelijä Owen Wilson fanien ympäröimänä Venetsian elokuvajuhlilla.
Amerikkalaisnäyttelijä Owen Wilson fanien ympäröimänä Venetsian elokuvajuhlilla.Petri Burtsov

Elokuvien määrässä Venetsia ei pärjää esimerkiksi Sundancen tai Cannesin kaltaisille festivaaleille, mutta erityisesti pienempien tuotantoyhtiöiden tuotannoille ja taiteellisemman tyylisuunnan elokuville Venetsian pääpalkinto kultainen leijona on edelleen yksi halutuimmista. Täällä juhlivatkin perinteisesti Hollywoodin ulkopuolella tuotetut elokuvat.

Veneitä saapumassa laituriin.
Puiset pikaveneet kuljettavat elokuvatähtiä suoraan Venetsian historiallisesta keskustasta Lidon saaren Kasinon punaiselle matolle.Petri Burtsov

Hiljaiset hetket täynnä tunnetta

Yksi näistä on amerikkalaisen Tanskassa asuvan ohjaajan Joshua OppenheimerinThe Look of Silence. Venetsiassa ensi-iltansa saava dokumenttielokuva on tuotettu yhteispohjoismaisin voimin ja Oppenheimer ilahtuukin kun kerron haastattelun aluksi olevani Suomesta.

Hiljaiset hetket ovat täynnä tunnetta. Siksi rakastan myös teitä suomalaisia.

Joshua Oppenheimer

– Rakastan Suomea ja suomalaisia. Olette suuritunteista kansaa, vaikka muuta väitetäänkin. Rakastan hiljaista melankoliaanne, Oppenheimer suitsuttaa.

The Look of Silencen edeltäjä _The Act of Killing _saavutti Suomessa suuren suosion muun muassa Rakkautta & Anarkiaa –festivaaleilla. Molemmat dokumenttielokuvat käsittelevät Indonesian yli miljoona uhria vaatinutta kansanmurhaa, mutta eri näkökulmista.

– Kun tein Act of Killingiä, tiesin aina tekeväni sille jatko-osan. Annettuani ensin roolin pelkästään murhaajille, nyt tutkin sitä, millaista on uhrien ja heidän omaistensa elämä yhteiskunnassa, jossa massamurhaajat ovat edelleen vallassa, Oppenheimer kertoo Yleisradion haastattelussa Venetsiassa.

The Look of Silence kertoo hiljaisuudesta ja siitä, millaista on elää ilman, että saa surra läheisten ihmisten kuolemia. Haluan näyttää, että hiljaisissa hetkissä on sanomatta jättämisen luomaa tunteiden kuohuntaa. Tunteet eivät vain ole pinnan alla, vaan ovat juuri se pinta, joka vaikuttaa hiljaiselta, mutta on oikeasti tiivis, kupliva, aavemainen ja lyyrinen, Oppenheimer avaa kerrontatapaansa.

Kutsuvieraita saapumassa illan ensi-iltaan elokuvajuhlien punaisella matolla.
Kutsuvieraita saapumassa illan ensi-iltaan elokuvajuhlien punaisella matolla.Petri Burtsov

Dokumenttielokuvan arvostus kasvussa

_The Look of Silence _on monien kriitikkojen ennakkoarvoissa yksi suosikeista kultaisen leijonan voittajaksi. Oppenheimerille voitto olisi mieleen, mutta myös osallistuminen on tärkeää:

– En erityisemmin perusta palkinnoista ja pokaaleista, mutta minulle on tärkeää jo se, että elokuvani on mukana täällä. Se tuo sille huomiota Indonesiassa ja auttaa meitä muuttamaan yhteiskuntaa parempaan suuntaan.

Hänen mielestään dokumenttielokuvien arvostus on kasvussa Venetsiassa. Kerronnan välineinä Oppenheimer pitää juuri dokumenttielokuvia hyvin voimakkaina.

– Dokumenttielokuvissahan näyttelijät ikään kuin näyttelevät itseään. Näin elokuvan dramaattinen jännite on aivan eri luokkaa kuin fiktioelokuvissa, koska yleisö ymmärtää elokuvan tapahtumien merkityksen päähenkilöille olevan oikeaa ja aitoa.

Nainen veneen kyydissä.
Tähdet saapuvat venetakseilla suoraan punaiselle matolle.Petri Burtsov