Kysely: Lähes viidennes on lisännyt kotimaisten tuotteiden ostamista Venäjän tilanteen takia

Suomalaisten tuotteiden suosion kasvu on näkynyt ruokakaupassa.

Kotimaa
Suomalaista lehtisalaattia.
Kalevi Rytkölä / Yle

Lähes viidennes suomalaisista (17 prosenttia) arvioi lisänneensä kotimaisten tuotteiden suosimista Venäjän tilanteen vuoksi. Kyselyn teetti Suomalaisen Työn Liitto viime kuun lopulla.

Kyselyyn vastanneista miehistä 13 ja naisista 21 prosenttia arvioi Venäjän tilanteen vaikuttaneen osaltaan suomalaisten tuotteiden suosimiseen.

Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala kertoo, että kotimaisten tuotteiden suosio on kasvanut jo muutaman vuoden ajan. Venäjän kauppapakotteet vahvistavat Lausalan mukaan suomalaisten tuotteiden suosiota entisestään.

– Venäjän pakotteet tulivat voimaan elokuun alussa ja niiden vaikutukset ovat herättäneet suomalaiset kuluttajat pohtimaan omien kulutusvalintojensa vaikutuksia. Asian ympärille on syntynyt jo kansanliike, joka näkyy erityisesti ruokakaupassa, sanoo Lausala.

Suomalaisten tuotteiden suosion kasvu on näkynyt piikkinä ruokakaupassa esimerkiksi pakotejuuston ja muiden Venäjän markkinoille suunnattujen maitotuotteiden kysyntänä. Lausala arvioi, että pitkällä aikavälillä kriisi voi lisätä myös pienten ja paikallisten suomalaisten toimittajien tuotteiden kysyntää.

Suomalaisen Työn Liitolla on meneilllään kampanja, jonka mukaan Suomeen syntyisi vuositasolla 10 000 työpaikkaa, jos suomalaiset käyttäisivät kuukausittain 10 euroa enemmän suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin.

Tuoreen kyselyn teki Innolink Research. Se toteutettiin sähköisenä paneelikyselynä elokuun lopussa. Siihen vastasi 1006 15–70-vuotiasta suomalaista.