Amiksessa ravistellaan perinteisiä opetustapoja

Nuoret eivät enää innostu perinteisestä opiskelusta, jossa vietetään tuntitolkulla aikaa pulpetin ääressä. Kainuun ammattiopistossa vastataan muuttuneisiin tarpeisiin tuomalla opetus nykyaikaan ja kääntämällä perinteiset asetelmat päälaelleen.

ilmiöt
Kolme naista juttelee messupöydän äärellä.
Jarkko Remahl / Yle

Kainuun ammattiopiston kulttuuri-, luonto- ja liiketalouden aloille perustetaan vuoden päästä syksyllä viisi pilottiyritystä, joissa opiskelijat suorittavat opintonsa. Puutarha-, bisnes-, media-, peli- ja sisustamoamiksissa ei ole perinteisiä luokkia tai ryhmiä.

– Kouluun tullaan ikään kuin töihin. Olemassa olevista luokista ja työpajoista tehdään yrityksen näköisiä, ja niillä on jokin yrityksen nimi. Opiskelijat ovat ikään kuin yrityksen työntekijöitä ja opettajat ovat työnjohtajia tai -ohjaajia, kertoo koulutusjohtaja Maarit Tartia-Kallio.

Yritysamiksessa perinteinen koulutus halutaan tuoda nykyaikaan. Kainuun ammattiopistossa on vuosien kokemus Nuori yrittäjyys -toiminnasta, minkä kautta on huomattu, että yritysmuotoinen opiskelu sopii tämän päivän nuorille.

– Opiskelijat eivät enää oikein suostu vanhaan koulumestarisysteemiin vaan he haluavat itse toimia ja päättää, Tartia-Kallio selvittää.

Tilasisustuksen artisaaniopiskelijat Pauliina Laurio ja Niina Luhtaniemi ovat juuri perustamassa NY-yritystä. He allekirjoittavan ajatuksen siitä, että yrittäjyyttä kokeillaan mielellään opiskeluaikana.

– Kaikilla ei välttämättä riitä rahkeet yrittäjyyteen. NY-yritys luo mahdollisuuden tutustua ja kokeilla, voisiko työllistää itsensä yrittäjänä. Onhan se tietenkin jännittävää, kun ei ole aiempaa kokemusta.

Opettajat tarvitsevat asennemuutosta

Esimerkiksi puutarha-alalla yritys- ja opiskeluympäristönä toimii koulutilan puutarha. NY-yrityksiä perustavat opiskelijat toimivat ikään kuin alihankkijastatuksella isommalle harjoitusyritykselle. Opettaja Renne Sänisalmen mukaan yrityslähtöinen opiskelu sopii hyvin puutarha-alalle.

Opiskelijasta tulee tähti ja meistä opettajista ohjaajia, jotka huolehtivat, että tähti pääsee linnunradalle ja nousuun.

Maarit Tartia-Kallio

– Meillä on paljon projektiluontoisia tehtäviä, mitä pystytään tekemään. Esimerkiksi tuotantokasvin tekeminen on yksi projekti alusta loppuun. Se alkaa siemenestä ja päättyy valmiiseen lopputulokseen.

Opettajilta uusi opetusympäristö vaatii avointa mieltä ja uutta katsontakantaa.

– Periaatteessa itse asian opettaminen ei välttämättä muutu niinkään paljon kuin ajattelutapa taustalla, ja kuinka siihen suhtautuu. Opettajan rooli valmentajana ja tsemppaajana korostuu entistä enemmän.

Opiskelijat ovat Sänisalmen mukaan olleet uudesta, tulevasta opetustavasta sekä innoissaan että hämillään. Sänisalmi itse on mielissään tulevasta.

– Minulla on noin 12 vuotta takana yrittäjätaustaa ja tiedän, että se on hyvä tapa pitää ammattitaitoa yllä. Se helpottaa myös opetusta ja osaa ohjata oikeaan suuntaan, kun tietää mistä on kysymys.

Vähemmällä rahalla enemmän laatua

Kainuun ammattiopisto on hakenut hankkeelle rahoitusta Kainuun ELY-keskukselta 450 000 euroa. Yritysmuotoinen opiskelu on tarkoitus laajentaa myöhemmässä vaiheessa koko ammattiopistoon. Opetustavan muutoksella halutaan myös helpottaa opettajien rekrytoimista sekä houkutella opiskelijoita Kainuun ammattiopistoon.

Koulutusjohtaja Maarit Tartia-Kallion mukaan taustalla on myös ajatus siitä, että vähemmällä rahalla halutaan enemmän laatua.

Tee työtä ja ole onnellinen, näin me uskotaan.

Maarit Tartia-Kallio

– Talous ei ole ollut lähtökohta vaan se on tullut mukaan matkan varrella. Toisen asteen koulutuksen määrärahat pienenevät tosi rajusti, eikä vanhalla systeemillä pystytä takaamaan laadukasta koulutusta eikä varsinkaan kehittämään sitä.

Ammattiopistossa toimivat yritykset eivät kilpaile olemassa olevien yrityksien kanssa, eikä tarkoitus ole luoda kymmenittäin uusia yrityksiä markkinoille. Tartia-Kallio korostaa, että kyse on nimenomaan uudesta tavasta opiskella ja opettaa.

– Mielestäni koko peruslähtökohta muuttuu. Opiskelijasta tulee tähti ja meistä opettajista ohjaajia, jotka huolehtivat, että tähti pääsee linnunradalle ja nousuun. Ettei tulisi keskeyttämisiä eikä viihtymättömyyttä, vaan ihmiset olisivat onnellisia. Tee työtä ja ole onnellinen, näin me uskotaan.