1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. viihde

Cheekin siivellä pinnalle? Artistiyhteistyö on suunnittelijoiden tanssia julkisuuden kanssa

Michael Monroe ja korumallisto, Petri Nygård ja chilikastike, Kotiteollisuus ja grillimakkara, Haloo Helsinki ja kotimainen vaatemerkki. Yritykset tekevät yhteistyötä julkkisten ja artistien kanssa saadakseen tuotteensa mielikuvan brändättyä tietynlaiseksi ja koko kansan tietoon. Nuori vaatesuunnittelija Sini Hjelt esimerkiksi suunnitteli Cheekille vaatteet Olympiastadionin keikalle juuri suuren julkisuuden tähden.

Cheek lavalla. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Hämeenlinnan Wetterhoffilta kesäkuussa valmistunut muotoilija, vaatesuunnittelija Sini Hjelt on kotoisin Jyväskylästä. Perusteilla on oma yritys, Hjelt Design. 24-vuotiasta Hjeltiä tituleerataan nyt mediassa jopa Cheekin luottosuunnittelijaksi, koska Hjelt suunnitteli osan artistin stadionkeikkojen vaatteista.

– Kaikki alkoi puoli vuotta sitten, kun lähestyin Cheekin manageria opinnäytetyön (siirryt toiseen palveluun) merkeissä ja tarjosin artistille suunnittelemaani liiviä. He olivat tosi innoissaan tarjouksesta ja halusivat nähdä minulta lisää luonnoksia. Sitten suunnittelinkin jo stadionkeikalle vaatteita, Hjelt kertoo.

Hjeltin opinnäyte käsittelee tuotelahjoitusten hyödyntämistä markkinoinnissa. Menestys muotimaailmassa vaatii luovuutta, mutta myös taustatyötä ja suunnitelmallisuutta. Pitääkö siis samalla olla herkkä, luova taiteilija sekä piinkova laskelmoija ja bisnesnainen?

– Minun kohdallani se ainakin toimii, järjestelmällisyys ja laskelmointikyky. Jos haluaa erottua joukosta, pitää olla omatoiminen, että pääsee eteenpäin. Pitää pyrkiä pinnalle, Hjelt myöntää.

Artisti saa siis käyttöönsä esiintymisvaatteita ja suunnittelija toivoo maksimaalista julkisuutta. Nimen luominen on suunnittelijan ja julkkiksen win-win-tanssia.

– Se on molempien kauppasuhde. Siinä vain punnitaan, mitkä ovat hyötysuhdanteet. Kannattaa valita kuumin artisti, jos uskaltaa.

Julkisuutta työlle, ei itselle

Muotisuunnittelija tarvitsee työlleen julkisuutta. Jokainen juttu, jokainen esiintyminen mediassa on osa brändityötä.

– Julkisuus, näkyvyys, mitä pystyy hyödyntämään ja tuomaan omia töitä esille. Haen rehellisesti näkyvyyttä omalle osaamiselleni.

A-listan superjulkkis saattaa tehdä kengistä tai vaatteista hetkessä hitin. Sarah Jessica Parker ja Elton John ovat käyttäneet Marimekko-tuotteita, Lady Gaga taas Minna Parikan ja Julia Lundstenin kenkiä. Yhteistyökumppani täytyy kuitenkin valita tarkkaan. Jos artistilla on kyseenalainen maine, se helposti leimaa myös brändin, sanoo Hjelt.

– Olen omien töideni takana, haluan sanoa, että olen ne tehnyt, mutta ei ole tarkoitus päätyä iltapäivälehtiin omilla tepposillani, tuomaan itseäni esille, vaan vaatteiden valossa, tuoda töitä julki.

Hjelt on vasta suunnittelijauransa alussa. Hän kertookin saaneensa huimasti lisää itsevarmuutta yhteistyöstä Cheekin kanssa.

– Sitä kautta olen saanut myös rohkeutta tehdä uusia juttuja. On tullut lisää seuraajia sosiaalisessa mediassa, eli se on ollut ainakin hyvää taustatyötä.

– Menestys on omatoimisuuden takana. Nyt voin lähteä lähestymään muita artisteja, eli en tietenkään odota, että kaikki tulevat nyt minun luokseni, Hjelt pohtii.