1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Ulkomaat

Malaysia Airlinesin mainoskampanja meni pahasti pieleen – "Mitä haluaisit kokea ennen kuolemaasi?"

Suurista lentoturmista kärsinyt lentoyhtiö keskeytti tuoreen mainoskampanjansa sen saaman kyseenalaisen huomion vuoksi, kertoo Time-lehti.

Malesialainen lentokone Kuala Lumpurin lentokentällä. Kuva: Azhar Rahima / EPA

Lentoyhtiö Malaysia Airlines käynnisti muutama päivä sitten Australiassa ja Uudessa-Seelannissa huomiota herättäneen kampanjan. Yhtiö pyysi osallistujia listaamaan asioita, joita he haluaisivat kokea ennen kuolemaansa.

Yhtiö lupasi palkita vastaajia ilmaisilla lentolipuilla ja Applen iPad-tablettitietokoneilla.

"My Ultimate Bucket List" -niminen mainoskampanja on herättänyt huomiota maailmalla – ovathan lentoyhtiön koneet olleet osallisina kahdessa suuronnettomuudessa tänä vuonna.

Bucket list -käsite tarkoittaa listaa asioista, jotka henkilö haluaisi tehdä ja kokea elämänsä aikana.

Time-lehden mukaan lentoyhtiö näyttää keskeyttäneen kampanjansa, koska sen mainossivua ei enää löydy verkosta. Linkki kilpailun ehtoihin kuitenkin toimii yhä.

Maaliskuussa Malaysia Airlinesin lento 370 Kuala Lumpurista Pekingiin katosi eikä konetta ole löydetty. Koneessa oli yli 200 matkustajaa. Heinäkuussa yhtiön Kuala Lumpurista Amsterdamiin matkalla ollut lentokone ammuttiin alas Itä-Ukrainassa. Liki 300 ihmistä kuoli.