1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Helsinki Design Week nostaa esille muotoilun uusia nimiä

Jokavuotinen Helsinki Design Week -tapahtuma satsaa tänä vuonna tuoreisiin nimiin. Ensimmäistä kertaa Teurastamolla järjestettävä päänäyttelykokonaisuus nostaa esiin kasvua hakevia kotimaisia muotoiluyrityksiä. Loikka -teema kannustaa myös itse tapahtumaa loikkaamaan rohkeasti tulevaan.

Suunnittelija Tero Kuitunen valmistelee &Brosin näyttelypistettä Kuva: Yle

Vuosittainen Helsinki Design Week valtaa tänä vuonna Teurastamon alueen. Yli viikon mittainen tapahtuma kokoaa yhteen sekä suomalaisia että ulkomaisia muotoilun ammattilaisia. 10 -vuotista merkkipaalua viettävä tapahtuma kääntää tällä kertaa katseet tulevaisuuden lupauksiin.

– Me kaikki tiedämme, että suomalaisella muotoilulla on kunniakas historia. Se on tavallaan semmoinen kivijalka, jolle on hyvä rakentaa, mutta sen varaan ei voi tuudittautua. Tällä hetkellä me tarvitsemme uutta verta ja uusia suomalaisia nimiä kansainvälisten muotoilijoiden huippuun, sanoo Helsinki Design Week -tapahtuman perustaja ja johtaja Kari Korkman.

Tuntemattomasta tunnetuksi

Tämän vuoden tapahtuma onkin kerännyt mukaan orastavia versoja muotoilun, arkkitehtuurin ja muodin saralta. Esimerkiksi Teurastamolla oleva 10-vuotisjuhlanäyttely Lähimuoto tuo esiin nousuun tähtääviä muotoiluyrityksiä.

– Täällä on paljon nuoria ja vasta-aloittaneita sekä myös yrityksiä, jotka ovat uudistumassa. Tänä vuonna teemana on Loikka, millä tavallaan haetaan juuri uutta hyppyä tai uutta ponnistusta muotoilualalle. On tosi kiinnostavaa olla mukana, sanoo muotoiluyritys &Brosin suunnittelija Tero Kuitunen.

Kuitunen näkee tapahtuman antavan oikeanlaista näkyvyyttä nousua hakevalle yritykselle.

– Tärkeintähän on tuoda itseään ja omaa yritystään esille. Täällä on paljon sekä toimittajia että kuluttajia, joita kiinnostaa mitä muotialalla tapahtuu, sanoo Kuitunen.

Festivaalista viikoittaiseksi julkaisuksi

Uutta nousua tai ponnistusta hakee suunnittelijoiden rinnalla myös itse Helsinki Design Week -tapahtuma.

– Loikka -teema on myös meidän oma kannustushuuto itsellemme, että uskallamme tarttua rohkeasti seuraavaan 10 vuoteen. Me olemme laajentumassa tapahtumana ja starttaamassa myös ympärivuotista toimintaa, sanoo HDW –tapahtuman ohjelmajohtaja Hanna Harris.

Tapahtuma on muun muassa poikimassa uuden verkkojulkaisun Helsinki Design Weekly, jonka ideana on tehdä suomalaista muotoilua tunnetuksi mediassa ja maailmalla.

– Me tulemme jatkossa tekemään yhä kansainvälisempää yhteistyötä erilaisten muiden design-festivaalien kanssa ympäri maailman. Näin me pystymme myös auttamaan uusia muotoilijoita ja uusia yrityksiä saamaan tuotteita markkinoille, sanoo Korkman.