Ei se määrä, vaan laatu – yritysten markkinoinnissa tarvitaan some-osaamista

Suomalaiset yritykset markkinoivat itseään ja tuotteitaan sosiaalisessa mediassa. Laadukasta sisältöä pitäisi tuottaa tasaiseilla tahdilla suoraan asiakkaiden taskuun.

Kotimaa
Nuori tyttö sosiaalisessa mediassa älypuhleimella
Pekka Sivukari / Yle

Jos yrityksellä ei muutamia vuosia sitten löytynyt kotisivua, oli asiakkaiden lähes mahdotonta tavoittaa yrityksiä ja organisaatioita verkossa. Nykyään yrityksistä saadaan tietoa useista kanavista.

– Trendi näyttäisi olevan sellainen, että sosiaalista mediaa ei enää katsota yhtenä erillisenä osana yrityksen markkinointia, vaan se sulautuu kokonaismarkkinointiin, Kajaanin ammattikorkeakoulussa markkinointia ja viestintää opettava Elina Jääskeläinen kertoo.

Jatkuvaa ideointia

Vaikka sosiaaliseen mediaan on helppo lähteä mukaan, siellä onnistuminen vaatii Jääskeläisen mukaan aikaa.

_– _Sosiaalinen media kanavana ei ole niin yksinkertainen ja helppo kuin nopeasti voisi kuvitella. Myös somessa tarvitaan huolellista suunnittelua ja tietämystä kanavasta ja toivotusta kohderyhmästä. Moni hyvin aloitettu kampanja valitettavasti sitten päättyy siihen, että sitä ei ole suunniteltu ihan loppuun asti, Elina Jääskeläinen huomauttaa.

Hän myös korostaa, että some-osaamista ei voi pitää itsestäänselvyytenä.

– Ihan varmasti tarvitaan koulutusta, henkilökunnan ohjeistamista somekanavien hyvistä puolista ja mahdollisuuksista, jotta niitä osataan hyödyntää oikein, Jääskeläinen neuvoo.

Jääskeläisen mukaan somen parhaita ominaisuuksia ovat kohderyhmän saavuttaminen ja suora palaute.

_– _Yritykset ovat yhä avoimempia ja toivovat avointa palautetta. Toki siinä on myös omat haasteensa ja niihin pitää valmistautua hyvin.

Laatu ennen määrää

Kun yritys on onnistunut saamaan somessa seuraajia tai tykkääjiä, alkaa sisällöntuotto.

– On mahdoton vastata, mikä on hyvä sisällöntuottomäärä. Näyttäisi siltä, että nyt mennään laatu edellä, painottaa markkinointia ja viestintää Kajaanin ammattikorkeakoulussa opettava Elina Jääskeläinen.

Moni hyvin aloitettu kampanja valitettavasti sitten päättyy siihen, että sitä ei ole suunniteltu ihan loppuun asti.

Elina Jääskeläinen

Sisältöä täytyy tuottaa tasaista tahtia.

_– _Ei voi kerran kuussa tulla jotakin, vaan siellä pitää olla aktiivinen koko ajan. Se vaatii resursseja, huomauttaa Kajaanin ammattikorkeakoulun markkinointipäällikkö Kirsi Sievers.

– Valveutuneet kuluttajat odottavat yritykseltä laadukasta sisältöä, joka ihan oikeasti hyödyttää asiakasta. Ei niin, että määrällisesti tuotetaan paljon volyymia ja haetaan niitä tykkääjiä, Elina Jääskeläinen lisää.

Sosiaalinen media sisäänheittoväylänä

Sosiaalisen median käytön lisääntyessä kanavat voivat muuttua. Elina Jääskeläisen mukaan yritykset hakevat itse parhaan kombinaation somen kanavista.

_– _Videon tuotanto tulee olemaan kuvien ohella yksi koko ajan kasvava trendi. Lisäksi sosiaalista mediaahan käytetään yhä enemmän mobiili-laitteilla. Nehän kulkevat kohderyhmän mukana kaikkialla, Jääskeläinen sanoo.

Markkinoinnin tulevaisuus somessa on Kajaanin ammattikorkeakoulun markkinoinnin ja viestinnän opettaja Elina Jääskeläisen mukaan avoin.

– Sosiaalisen median kanavat toimivat sisääheittoväylinä. Murros tapahtuu nopeasti ja trendit vaihtelevat, joten on vaikea sanoa edes mitä vuonna 2016 tapahtuu.

– Se mitä tulevaisuus tuo tullessaan, niin sitähän me ei vielä tiedetä, Jääskeläinen tiivistää.