Metsäkoneet ja puutavara-autot huutavat pikaisesti lisää kuljettajia – muuten puut jäävät metsään

Metsäalan työvoimatarve lähes kaksinkertaistuu lähivuosina. Puuta korjataan jatkossa jopa kymmenen miljoonaa kuutiota nykyistä enemmän. Ala kaipaakin nopeita toimia kuljettajakoulutuksen lisäämiseksi, koska muuten puut jäävät korjaamatta.

talous
Opiskelijoita metsäkoneen äärellä.
Pertti Huotari / Yle

Muuruveden maaseutuoppilaitoksessa on riittänyt vipinää: maaseudun ammatteihin ja alan koulutukseen on käynyt tutustumassa kahden päivän aikana yhteensä 1 600 pohjoissavolaista yläkoululaista ja lukiolaista. Erityisen kiinnostuksen kohteena monilla nuorilla oli monitoimikone, jonka etenkin kaupunkilaislapset näkivät läheltä ensimmäistä kertaa.

– Kyllähän tuo on hienon näköinen kone on ja sillä olisi kiva ajaa, sanoi seiskaluokkalainen Julius Heikkinen Kuopiosta.

Myös kuopiolainen, ysiluokkalainen Rasmus Zauns ihaili monitoimikonetta.

– Puut ovat isoja ja silti ne saadaan noin hyvin kaadettua.

600 metsäkoneen kuljettajaa joka vuosi

Metsäkoneiden ohjaimiin tarvitaankin tulevina aikoina uusia kuljettajia reilusti nykyistä enemmän. Jos kaikki suuret metsä-alan kaavaillut investoinnit toteutuvat, puuta pitää hakata kymmenen miljoonaa kuutiota vuodessa enemmän kuin nykyisin.

Esimerkiksi Metsä Groupin Äänekosken uusi sellutehdas vaatii rekallisen puuta kitaansa joka kolmas minuutti ympäri vuoden. Muita suuria investointeja on tulossa UPM:n Kymin sellutehtaalle ja UPM:n biodieseltehtaalle Kaukaalla sekä Stora Enson Varkauden tehtaille. Myös Keitele Group lisää puun käyttöään ja biotalous kaikkineen kasvattaa puun käyttöä selvästi nykyisestä.

Kyllähän tuo on hienon näköinen kone on ja sillä olisi kiva ajaa.

Julius Heikkinen

– Meidän pitäisi saada koulutettua 600 metsäkoneiden kuljettajaa joka vuosi ja puutavara-auton kuljettajia tarvitaan 300 vuosittain Suomessa, laskee Toivalan metsäoppilaitoksen koulutuspäällikkö Karl-Erik Hasa.

Ala kaipaa nopeita toimia koulutuksen lisäämiseksi, koska muuten puut jäävät korjaamatta.

– Metsäteollisuus, koneyrittäjät ja metsäalan oppilaitokset ovatkin nyt pikaisesti yhdessä ryhtyneet toimiin kasvaneen koulutustarpeen kuromiseksi umpeen, muuten puuta ei yksinkertaisesti saada metsistä ulos riittävästi. Odotamme myös valtiovallan vastaantuloa, Hasa toteaa.

Koulutukseen halutaan myös naisia

Työ- ja elinkeinoministeriölle onkin esitetty, että se käynnistäisi metsäalan kuljettajakoulutuksen rahoituksen työvoimapoliittisena aikuskoulutuksena vuosille 2015–2017. Metsäalan työnantajat puolestaan ovat valmiita panostamaan koulutuksen markkinointiin, opiskelijoiden rekrytointiin ja opetusmatariaalin kehittämiseen. Kone- ja kuljetusyrittäjät puolestaan tarjoavat työssäoppimispaikkoja ja apua käytännön koulutuksessa.

Koulutukseen halutaan entistä enemmän myös naisia: metsäkoneiden hanoissa on tähän saakka ollut varsin miehinen ote. Toivalan metsäoppilaitoksessa roolirajat on kuitenkin jo murrettu ja metsäkoneen kuljettajaksi opiskelee kaksi nuorta naista.

– Pienestä pitäen olen tykännyt olla luonnossa, ja mukana on myös veren perintöä, sanoo alan valinnasta iisalmelainen Jonna Laukkanen.

– Minä taas sain kipinän, kun ylä-asteella kävimme vierailulla Toivalan metsäoppilaitoksella. Arvostan metsäkoneen kuljettajan itsenäistä työskentelyä ja luokkamme pojat ovat ottaneet meidät tosi hyvin vastaan, kiittelee toista vuotta metsäkoneen kuljettajan opinnoissaan aloitteleva Emilia Juntunen Kuopiosta.