1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Joka kolmas lakipulma ratkeaa päivystystyksessä

Maksuttoman asianajajapäivystyksen kävijämäärä on kasvussa. Pääkaupunkiseudulla ilmaista oikeudellista neuvontaa annettiin viime vuonna liki kuudellesadalle henkilölle. Valtaosa neuvoa hakevista on työikäisiä.

Kotimaan uutiset
Suomen lain ensimmäinen osa ja puheenjohtajan nuija.
Arja Lento / Yle

Tavallisessakin arjessa on tarvetta tarttua lakikirjaan ja se on huomattu myös Asianajajaliitossa. Asianajajien eri puolilla Suomea järjestämissä maksuttomissa neuvontapisteissä riittää kävijöitä. Valtakunnallisesti oikeudellista neuvontaa sai viime vuonna yli 1 300 henkilöä. Asianajajapäivystyksen kävijämäärä on kasvanut 16 prosenttia.

- Meidän mielestä se kertoo siitä, että yhteiskunnan oikeudellistuessa on yhä enemmän tarvetta neuvonnalle, sanoo kehityspäällikkö Janne Laukkanen Asianajajaliitosta.

Joskus pitää myös tyytyä siihen, että epäkohtaan ei löydy ratkaisua oikeusteitse.

Asianajajaliiton kehityspäällikkö Janne Laukkanen

Asianajajapäivystyksiä on pyöritetty vapaaehtoisvoimin jo vuodesta 1997 lähtien. Useimmiten neuvoa haetaan arkielämään liittyviin asioihin. Väkeä askarruttaa niin testamentit kuin avioehdotkin. Laukkasen mukaan ihmiset ovat kysymystensä kanssa ymmällään eivätkä aina tiedä minkä tahon puoleen kääntyä.

- Henkilö ei aina osaa itsekään muotoilla, että onko kyseessä oikeudellinen ongelma, jonka saa hoidettua lakiin vetoamalla vai pitääkö asiaa lähteä ratkaisemaan toista kautta, Laukkanen selventää.

Valtaosa kävijöistä työikäisiä

Noin kolmannes kävijöistä saa avun asiaansa päivystyksessä. Toinen kolmannes tarvitsee asianajajan apua laajemmin ja loput joutuvat kääntymään muiden viranomaisten puoleen asiansa ratkaisemiseksi.

- Joskus pitää myös tyytyä siihen, että vaikka joku asia on omasta mielestä epäkohta niin sille ei kuitenkaan löydy ratkaisua oikeusteitse, Asianajajaliiton kehityspäällikkö Janne Laukkanen sanoo.

Valtaosa oikeudellisia neuvoja tarvitsevista on työikäisiä. Viime vuonna pääkaupunkiseudun asianajajapäivystyksissä vieraili liki kuusisataa henkilöä. Tällä hetkellä päivystyspisteitä on kolme: Helsingissä Itäkeskuksen ja Rikhardinkadun kirjastoissa sekä Vantaan Myyrmäkitalossa. Asianajajaliiton kehityspäällikkö Janne Laukkasen mukaan kävijämäärien kasvaessa on tärkeää saada nykyisten paikkakuntien toiminta vakiinnutettua.

- Se edellyttää, että myös tulevaisuudessa löytyy innokkaita asianajajia, jotka haluavat olla tässä vapaaehtoistoiminnassa mukana, Laukkanen sanoo.

Lue seuraavaksi