1. yle.fi
  2. Uutiset

Autokaupassa rytisee kohta

Useaa autojen merkkiliikettä tai huoltoa odottaa lakkauttaminen tai yhdistyminen suurempaan lähivuosina. Autoalan mukaan Suomessa on noin kolmannes liikaa merkkimyymälöitä ja merkkihuoltamoja.

talous
Henkilöauton eturengas lähikuvassa.
Kalle Mäkelä / Yle

Autoala elää nyt yhtä pahimmista murroksistaan. Suomessa myydään arvioiden mukaan tänä vuonna 105 000 uutta autoa, kun autokaupan koneisto on rakennettu 145 000 uuden auton myyntiä ja huoltoa varten.

Tämä on jo johtanut tilanteeseen, jossa Suomessa on selvästi tarvetta enemmän autoliikkeitä ja merkkihuoltamoita. Liiketoiminnan kannattavuus on laskenut alle odotusten.

Joudumme vähentämään erittäin hyvin koulutettua väkeä.

Pekka Rissa, Autoalan keskusliitto

– Me pystyisimme tällä väkimäärällä, näillä kiinteistöillä ja koneilla sekä laitteilla myymään ja huoltamaan noin 40 prosenttia enemmän autoja kuin mitä tällä hetkellä tapahtuu, sanoo Suomen suurimman autojen vähittäismyyntiä harjoittavan autokonsernin Laakkosen johtaja Timo Yli-Salomäki.

Yli-Salomäen luotsaama Laakkonen ilmoitti omista, tulevista säästöistä ja yt- neuvotteluista elokuun lopulla. Vähennystarve on Laakkosella nyt noin 90 henkilöä.

Samankaltaisen ilmoituksen antoi syyskuun alussa myös autokonserni Veho. Yhtiön vähennystarve on reilut sata ihmistä.

Lisää tulossa

Alaa tuntevien ja alalla toimivien mukaan säästöt eivät ole lähimainkaan jäämässä tähän. Lisää ja rajumpia säästöjä on vielä tulossa.

– Aika monessa autoliikkeessä tällä hetkellä ”pähkinöidään” sitä, miten kustannuksia saadaan alaspäin. Eli miten saadaan säästettyä, koska tulovirrat ovat sen verran alhaisempia kuin mitä olemme laskeneet, tuumii Laakkosen Yli-Salomäki.

Ihan varmasti tulee liiketoimintajärjestelyjä, joissa isommat ottavat pienempiä haltuunsa.

Pekka Rissa

Myös Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa allekirjoittaa näkemyksen siitä, että kauppoja ja korjaamoita on liikaa. Kuusi vuotta jatkunut heikko autokauppa on aiheuttanut markkinoille noin 240 000 auton vajeen ja se alkaa kohta näkyä.

– Vääjäämättä joudumme vähentämään erittäin hyvin koulutettua väkeä. Se on meidän murheemme tällä hetkellä. Meidän olisi pakko saada myynti takaisin sinne normaaliin hyviin 145 000:n tasoihin, toivoo Rissa.

Yritysjärjestelyt ensimmäinen askel

Autokauppa on samalla tavalla suhdanteista riippuvainen kaupan ala kuin vähittäistavarakauppa, eivätkä suhdanteet lupaa helpotusta lähivuosina.

Autoalan keskusliiton Pekka Rissan mukaan koko yhtälö johtaa yritysjärjestelyihin ja suurempiin yksiköihin.

– Ihan varmasti tulee liiketoimintajärjestelyjä, joissa isommat ottavat pienempiä haltuunsa. Eli rakennetaan suurempia myyntiyksiköitä. Hallinnollisesti hoidetaan isompia myyntialueita. Sitä tullaan varmasti näkemään, paukauttaa Rissa.

Auton ostajan näkökulmasta asiassa on sen sijaan jotain hyvääkin. Ennen kuin markkinat korjaavat tilanteen ja raivaavat ylimääräiset huoltamot ja automyymälät pois eivät autojen hinnat Suomessa pääse karkaamaan käsistä. Toisaalta merkkihuoltoja ei ainakaan hinnoittelun näkökulmasta näytä liika kilpailu vaivaavan.

Lue seuraavaksi