Babymetal on Japanin uusi vientituote

Kiina-popin kansainvälistä läpimurtoa vasta odotellaan, kun eteläkorealainen ja japanilainen pop-musiikki jo jyräävät maailmalla. EARS-tapahtumassa Helsingissä vierailleet aasialaiset musiikkivaikuttajat kertoivat Yle Uutisille Aasian tuoreimmista musiikkitrendeistä.

Babymetal Kuva: Babymetal.com

Metalliriffejä ja kawaiita eli söpöyttä yhdistelevä Babymetal on japanilaisessa populaarimusiikissa nyt sitä kuuminta hottia. Kolmen teinitytön ympärille on luotu kokonaan uusi musiikkityyli, kawaii metal, ja esimerkiksi Megadeth-kitaristi Marty Friedmanin mielestä  Babymetal kuulostaa Meshuggahilta, jota on kuorrutettu Japani-popilla.

Nozomi Daikuhara Kuva: Yle

Riippumatonta musiikkia julkaisevan Nippon Television Music-yhtiön luovan johtajan Nozomi Daikuharan mielestä yhtyeen suosiossa ei ole ihmettelemistä.

- Babymetal on minunkin suosikkini. Heidän ajoituksensa on ollut täsmälleen oikea ja he erottuvat massasta. Babymetal on Japanissa hyvin suosittu yhtye, ja nyt näyttää siltä että se on myös onnistunut ylittämään kotimaani rajat. Bändi osaa asiansa.

Japanilainen musiikkiteollisuus on viime aikoina pyrkinyt laajentamaan skaalaansa, mistä Babymetalkin on hyvä esimerkki. Musiikkiteollisuuden pohjavirta taas eroaa radikaalisti länsimaisesta vastineestaan.

- Japanissa musiikkiteollisuuden vetovoima on edelleen tuotteissa, kuten cd:ssä ja dvd:ssä. Ne myyvät. Striimattu musiikki tai lataaminen ei vielä ole kovin yleistä, länsimaissa taas vastaavat palvelut tuntuvat olevan todella suosittuja, Daikuhara kertoo.

Gangnam Style avasi ovia

Yksi eteläkorealaisen pop-musiikin huippuhetkistä taas glorifioitui toissa vuonna, kun Psyn hulvatonta_ Gangnam Stylea_ oli katsottu YouTubessa yli miljardi kertaa. Markkinointipäällikkö Nicole Kim Starship Entertainment-yhtiöstä muistelee hämmästelleensä jättisuosiota.

- Psy teki tuohon aikaan promootiota vain Etelä-Koreassa ja luulin ettei tuollainen tyyli juuri kiinnostaisi maamme ulkopuolella. Menestys oli suuri yllätys sekä minulle että muille korealaisille.

- Mielestäni Psyn suosio ei ole kuitenkaan luonut paineita siihen suuntaan, että nyt pitäisi heti löytää uusia vastaavia artisteja, joskin luottamusta eteläkorealaiseen musiikkibisnekseen se on tuonut rutkasti, ja ehkä se on myös avannut uusia ovia. Minun mielestäni ei ole enää ollenkaan mahdotonta, että joku kotimaani suosituista muusikoista esiintyisi vaikkapa jonkun Lady Gagan tai Madonnan rinnalla, tai lähtisi kiertueelle jonkun ison jenkkinimen kanssa, Nicole Kim jatkaa.

Hip hop k-poppia

Nicole Kim Kuva: Yle

Ysärivaikutteiseen eteläkorealaiseen poppiin eli k-poppiin kuuluu vahvasti fanittaminen, ja Nicole Kimin mielestä juuri tämä erityispiirre erottaa sen länsimaisesta populaarimusiikista.

- K-pop-fanit ovat asialleen huomattavasti omistautuneempia ja intohimoisempia kuin muut musiikkifanit: fanitus ulottuu musiikin ohella artistin persoonaan ja oheistuotteisiin. Tällä hetkellä k-poppia leimaa ennalta-arvaamattomuus: uutta musiikkia tehdään niin hurjaa vauhtia, ettemme edes me korealaisessa musiikkibisneksessä mukana olevat ammattilaiset pysty sanomaan, mitä tapahtuu huomenna. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että hip hop on pinnalla, mutta tilanne saattaa pian olla aivan toisenlainen, Nicole Kim summaa.

Kiinan kova kiri

Vaikka Kiinassa erilaiset musiikilliset alakulttuurit kuten rap ja post punk voivat hyvin, jättiläismaa ei ole vielä onnistunut tuottamaan yhtään globaalia pop-tähteä, ja niin sanottu c-popkin on jäänyt lähinnä kiinalaisten omaisuudeksi. Myös luovuutta ja taiteellisuutta pyritään suitsimaan.

Lihui Shen Kuva: Yle

- Kiinassa musiikkiin ja levyihin kohdistetaan ennakkosensuuria, ja esimerkiksi isompien tapahtumien esiintyjät tarkastetaan etukäteen. Hyvä puoli on kuitenkin se, että olemme menossa vapaampaan suuntaan. Kiinassa aletaan tottua musiikkifestivaaleihin ja viranomaisetkin ovat alkaneet suhtautumaan niihin rennommin, riippumattoman kiinalaisen musiikin monitoimimies Lihui Shen kertoo.

Shen on järjestänyt Kiinassa suurehkoja festivaaleja ja klubikeikkoja, ja hän vetää Modern Sky-levy-yhtiötä/musiikkiportaalia, jonka alamerkit Badhead ja Guava julkaisevat muun muassa melurokkia ja elektronista huminaa. Shen uskoo, että Kiinasta kuuluu muutaman vuoden sisällä kummia.

- Kannattaa muistaa, että Kiina-popin historia on hyvin lyhyt, se alkoi vasta 80-luvulla, olemme siis tämän suhteen aivan alkutaipaleella. Nuorisokulttuuri kuitenkin kehittyy Kiinassa valtavaa vauhtia ja koko musiikkiteollisuuteen liittyvä infrastruktuuri tulee paranemaan nopeasti. Minun mielestäni seuraavat viisi vuotta tulevat olemaan kaikkiin muihin ajanjaksoihin ja aikakausiin verrattuna ne tärkeimmät kiinalaiselle musiikkiteollisuudelle ja -kulttuurille.