Ylilentokielto vahingoittaisi myös Venäjää

Venäjän väläyttämä ylilentokielto vahingoittaisi vakavasti myös Venäjän omaa lentoliikennettä. Pääministeri Dmitri Medvedev on uhannut vastatoimena EU:n talouspakotteille kieltää eurooppalaisilta lentoyhtiöiltä Siperian ylilennot.

talous
Aeroflotin lentokone.
Arkistokuva Aeroflotin lentokoneesta vuodelta 2014. Alejandro Ernesto / EPA

Kun Suomen Finnairissa odotetaan huolestuneena, miten Venäjä vastaa EU:n uusiin talouspakotteisiin, on tilanne vähintään yhtä huolestuttava Venäjän omassa lentoyhtiössä Aeroflotissa.

Venäjän keräämistä ylilentomaksuista valtaosa, yli 200 miljoonaa euroa, tilittyy suoraan Aeroflotille. Jos ylilentomaksut jäävät saamatta, jää samalla Aeroflotilta rahoitusta saamatta. Lisäksi valtaosa Aeroflotin koneista on liisattu länsimaisilta yhtiöiltä, joten asiantuntijoiden mukaan on täysin mahdollist,a että koneet jäävät seisomaan kentille – lännen vastatoimena ylilentokiellolle. Ainakin koneiden huolto ja muukin toiminta vaikeutuisi olennaisesti uusien vastatoimien myötä.

Näin siis Venäjän oma lentoliikenne sakkaisi samalla, kun länsiyhtiöiden ylilennot loppuisivat. Asiaan perehtyneet suomalaistahot eivät uskokaan Venäjän kieltävän ylilentoja, sen verran pahasti Venäjä ampuisi toimenpiteellä myös itseään jalkaan.

Toisaalta, samassa yhteydessä muistutetaan, ettei Venäjä ole kaikilta osin muutoinkaan tehnyt rationaalisia päätöksiä Ukrainan kriisin yhteydessä.

Finnairille rajut vaikutukset

Mahdollinen ylilentokielto vaikuttaisi rajusti Finnairiin, joka lentää Siperian yli useisiin Aasian kohteisiin. Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho korostaa, ettei yhtiöllä ole virallista tietoa ylilentokiellosta.

– Meillä ei ole mitään virallista tietoa eikä edes indikaatiota siitä, että lentoliikenteeseen kohdistuisi mitään suoraa uhkaa tällä hetkellä. Eikä meillä ole siitä sen enempää sanottavaa, Iho muotoilee.

Finnair saa Siperian yli lentämällä kilpailuetua, kun esimerkiksi matkustusaika on kilpailijoita lyhyempi. Lähes puolet Finnairin matkustajatuloista tuleekin jo Aasian liikenteestä.

Tampereen teknillisen yliopiston professorin Jorma Mäntysen mukaan ylilentokielto on erittäin vakava kysymys Finnairille.

– Finnairin strategia perustuu erittäin vahvasti Aasian ja Euroopan väliseen liikenteeseen. Se on ollut hyvin kilpailukykyinen Venäjän ylilennon vuoksi, koska se on suorin reitti Euroopasta Aasiaan, Mäntynen sanoo.

Vaihtoehtoisia reittejä Finnarilla onkin tarjolla suhteellisen vähän. Ukrainan ylilentoja rajoittaa sotiminen, ja Kazahkstanin reittiä rasittaa pidempi lentoaika ja polttoaineen kulutus.

– Uudenlaiseen kilpailutilanteeseen se johtaisi, ja jos joudutaan entistä pidemmille reiteille, se tekee asian hankalaksi. Kyllä ylilentokielto ilman muuta vaikuttaisi sen reitin kilpailukykyyn, professori Mäntynen arvioi.

Tytti Sulander
Yle Uutiset