Autopurkamoissa eletään hiljaiseloa – virallinen kanava ei vedä

Metallin alhaiset maailmanmarkkinahinnat heikentävät tulosta autopurkamoilla. Purkamoita ja ympäristöministeriötä harmittaa myös, kun iso osa romutettavista autoista ei päädy ollenkaan Suomen virallisiin kierrätysautojen vastaanottopisteisiin. Kun virallinen kanava vuotaa, myös ajoneuvorekisterissä kummittelee.

talous
YLE

Suomessa romutetaan vuosittain noin 100 000 autoa. Suomen Autokierrätyksen mukaan näistä 35-40 prosenttia poistuu Suomen maanteiltä muita kuinvirallisia kanavia (siirryt toiseen palveluun)myöten.

Toimitusjohtaja Arto Silvennoinen arvioi, että Suomesta kuljetetaan käytettyjä autoja paljon Afrikkaan. Täällä romuksi luokiteltu vanha auto saattaa siellä kelvata hyvin ajettavaksi. Vanhojen autojen vienti muualle ei sinänsä kuulostaa ongelmalliselta tavalta poistaa ikäkulut kulkuneuvot Suomesta. Se kuitenkin aiheuttaa ongelmaa tilastoinnille, toteaa Silvennoinen.

– Autot otetaan pois liikennekäytöstä, mutta ne jäävät roikkumaan ajoneuvorekisteriin ikuisesti niin sanottuina haamuautoina. Rekisterissä ei ole tietoa, onko ne poistettu liikennekäytöstä vai romutettu. Rekisteristä ne poistuisivat vasta romutettuina.

Harmaata taloutta

Osa epävirallisia teitä matkaavista romuautoista päätyy Suomen Autokierrätyksen mukaan harmaan talouden huomaan, mies ja rekka -yrityksille, jotka kiertävät keräämässä romua. Nämä liikkuvat yrittäjät myyvät autot romuliikkeisiin, joissa ne silputaan pieniksi ja toimitetaan metallimurskaamoon.

Autokierrätyksen Silvennoinen arvioi, että kiertävillä romuautojen kerääjillä ei välttämättä ole luvat kunnossa, eikä tieto toiminnasta päädy verottajalle asti. Toisinaan yrittäjien jäljiltä romuautojen öljyt ja nesteet päätyvät soramonttuja saastuttamaan. Näissäkään romutuksissa tieto auton poismenosta ei kantaudu ajoneuvorekisteriin asti.

Minun ei kannata myydä autonromua eteenpäin, kun siitä ei saa itselle edes käsittelykuluja.

autopurkamoyrittäjä Jari Koskela

Auton saa lopullisesti pois ajoneuvorekisteristä toimittamalla sen Suomen Autokierrätyksen viralliseen vastaanottopisteeseen, joita on vajaat 300 eri puolilla Suomea. Pisteissä kirjoitetaanromutustodistus (siirryt toiseen palveluun), joka varmistaa, ettei autoa voi enää rekisteröidä liikenteeseen.

Purkamoilla hiljaista

Autopurkamoilla harmitellaan alan hiljaiseloa. Asiakkaita ei juuri näy romuautoja tuomassa. Toisaalta autonromusta saatava tulokin on tiukassa. Metallien maailmanmarkkinahinnat ovat sen verran alhaalla, että romumetallikauppa seisoo.

– Minun ei kannata myydä autonromua eteenpäin, kun siitä ei saa itselle edes käsittelykuluja. Autoja otetaan vastaan, mutta ne pidetään täällä. Tuolla pihalla on parhaimmillaan 50-60 autoa odottamassa, kertoo ylivieskalaisen Autopurkamo J. Koskelan Jari Koskela.

Kokkolalaisen autopurkamo Veljekset Mäntykorven yrittäjä Markku Mäntykorpi toteaa, että alhaisten metallinhintojen vuoksi purkamon toimeentulo tulee nykyään lähinnä purkuautoista pelastettujen varaosien myynnistä.

Mäntykorpi ja Koskela kuuluvat kumpikin maan viralliseen autokierrätysjärjestelmään. Esimerkiksi Mäntykorvelle se tarkoitti aikanaan isoa investointia tekniikkaan, jonka avulla muun muassa autojen öljyt ja muut nesteet saadaan poistettua ympäristöä suojellen.

Tämä romutusjärjestelmä ei toimi Suomessa alkuunkaan. Ei näytä olevan keinoja estää kaikenlaisia keräilijöitä ostamasta näitä romuautoja.

autopurkamoyrittäjä Markku Mäntykorpi

Romutuspalkkio jäi kokeilematta

Purkamoyrittäjä Markku Mäntykorpi on harmissaan, että suuri määrä autoja valuu pois käytöstä epävirallisia kanavia pitkin.

– Tämä romutusjärjestelmä ei toimi Suomessa alkuunkaan. Ei näytä olevan keinoja estää kaikenlaisia keräilijöitä ostamasta näitä romuautoja. Auton romutuksessa pitäisi olla rahasto, josta maksettaisiin omistajalle palkkio, kun auto vietäisiin romutettavaksi. Sen summan pitäisi olla sen verran iso, että se ylittäisi romun hinnan. Silloin virallinen järjestelmä toimisi.

Liikenne- ja viestintäministeriö kaavaili ensi vuodeksi määräaikaista romutuspalkkiokokeilua, jossa auton romuttamisesta olisi saanut 1 500 euroa. Kokeilu ei kuitenkaan saanut rahaa ensi vuoden budjettiin.

Myös ympäristöministeriö on ollut huolissaan romuautoista, jotka päätyvät tuottajavastuujärjestelmän ulkopuolelle haamuajoneuvoksi. Ministeriönmuistiossa (siirryt toiseen palveluun)pohditaan keinoja ehkäistä ilmiötä. Tehokkaimpana ratkaisuna mainitaan valvonnan lisääminen. Se taas vaatisi lisäresursseja.