Koe uusi yle.fi

Kun tabletti ei meinaa totella – ikäihmisille tukea pelien avulla

Oulussa tarjotaan varttuneille mahdollisuutta tutustua esimerkiksi tablettitietokoneisiin pelaamalla. Tarkoitus on madaltaa kynnystä käyttää erilaisia digitaalisia palveluja.

internet
Ikäihmiset pelaavat tabletilla.
Kati Jurkko / Yle

– Tuo ruutu ei meinannut totella. Näköjään sitä pitää painaa hyvin kevyesti, ensimmäistä kertaa kosketusnäyttöä kokeillut Hilkka Mäntykenttä sanoo.

Mäntykenttä ja Kirsti Kuusisto osallistuivat oululaisen pelistudion BelleGamesin pelituokioon, jossa ikäihmiset tutustuvat pelimaailmaan. Kaksikko kokeili muun muassa muistipelin pelaamista tabletilla.

– Lapsenlapseni pelaa tämmöisellä ja neuvoo: voi mummo, ei se noin mene. Olen käyttänyt tavallista tietokonetta yli 30 vuotta ja on kiva, että mummokin saa opetella tämmöisen käyttöä, Mäntykenttä jatkaa.

– Meinaa vähän jännittää kun tuntuu, että millään ei muista kaikkia kuvioita, mutta totta kai haluan oppia uutta. Kotona käytän tietokonetta säännöllisesti sähköpostin lukemiseen ja pankkiasioihin ja haen tietoa koko ajan, Kuusisto kertoo.

Molemmat ovat sitä mieltä, että pelaaminen on hyvää muistin virkistystä, vaikka he eivät kotiololissa koneella pelailekaan.

Vanhusten palveluja pelillistetään

BelleGames tekee yhteistyötä hankkeessa, jossa tehdään erilaisia pilottiprojekteja Oulun seudun kunnallisen ja yksityisen sosiaali-ja terveystoimen kanssa. Tarkoituksena on alentaa ikäihmisten kynnystä hyödyntää digitaalisia palveluita.

Lapsenlapseni pelaa tämmöisellä ja neuvoo: voi mummo, ei se noin mene.

Hilkka Mäntykenttä

Gasel-hankkessa (gamified services for elderly) pelillistetään vanhuksille tarkoitettuja palveluita. Samalla yritetään myös ehkäistä ikääntyneiden syrjäytymistä. Hankkeessa yritetään luoda omaan osallisuuteen ja vuorovaikutteiseen ohjaukseen perustuvaa hyvinvointipalvelukokonaisuutta.

– Lähtökohtana on käyttäjälähtöinen suunnittelu. Minulla on koulutus yliopistolta tietojenkäsittelytieteiden laitokselta, olen kohta 60-vuotias ja opetellut aikuisiällä esimerkiksi hiiren käytön. Muistan miten tuskallista oli, kun hiiri vei sitä tekemistä enkä itse hallinnut järjestelmää. Tämä oli ajatuksena myös hankkeen suunnittelussa, BelleGamesin toimitusjohtaja Pirjo Ritokangas-Huttunen kertoo.