Etkö halua olla osa massadataa? Näillä keinoilla piilotat tietojasi

Esimerkiksi kanta-asiakaskorttien hyöty on käyttäjälleen suhteellisen pieni, mutta kauppaketjut saavat niiden kautta runsaasti tietoja asiakkaistaan.

internet
Googlen logo
Andy Rain / Epa

Huolestuttaako se, että joku hyötyy kulutustottumustiedoistasi? Jo muutama helppo vinkki voi auttaa. Esimerkiksi internetiä käyttäessä kannattaa valita selaimessa käyttöön yksityisyystila. Teknologiaoikeuden tutkija Ville Oksanen kannustaa myös Tor-verkon käyttöön. Se on vapaa ohjelmisto, jonka kautta internetiä voi käyttää anonyymisti.

– Sen käyttö on hitaampaa, mutta muuten se on samankaltainen käyttää kuin tavallinen selain, Oksanen sanoo.

Toinen neuvo on luopua erilaisista kanta-asiakasohjelmista. Oksanen arvioi, että niistä saatava hyöty on pieni käyttäjälleen, mutta niiden kautta esimerkiksi kauppaketjut saavat paljon tietoa kuluttajista.

– Kannattaa miettiä, onko esimerkiksi etukorttien käyttäminen niistä saatavan taloudellisen hyödyn arvoista, Oksanen huomauttaa.

Kannattaa miettiä, onko esimerkiksi etukorttien käyttäminen niistä saatavan taloudellisen hyödyn arvoista.

Ville Oksanen

Tietoa voi etsiä muutenkin kuin googlaamalla

Internetyhtiö Google on keskeisessä asemassa etenkin verkon hakukoneissa: sillä tehdään liki kaikki haut. Esimerkiksi Suomessa tehtiin viime vuonna 30 miljoonaa Google-hakua päivittäin. Tämän vuoden alussa maailmassa tehtiin yli kolme miljardia Google-hakua päivässä. Muitakin hakukoneita, kuten DuckDuckGo, on olemassa.

Googlellakin on toki yksityisyysasetuksensa. Esimerkiksi paikkatietoja ei ole pakko jakaa. Googlen sähköpostiin Gmailiin pätee sama kuin esimerkiksi Twitteriin ja Facebookiin: Ne ovat käyttäjälleen ilmaisia, joten yritys haluaa käyttäjästään tietoja, joista mainostajat hyötyvät. Moni ottaa erilaiset verkkopalvelut käyttöönsä lukematta niiden käyttöehtoja ja hyväksyy samalla esimerkiksi erinäisten tietojen keräämisen.

– Kannattaa muistaa näiden liiketoimintamalli. Yhtiöiden arvo on miljardeja, käyttäjän on hyvä muistaa, mistä arvo tulee, Oksanen kuvailee.

Hakusanoista ennustuksia

Massadataa syntyy muun muassa hakusanoista: Google määrittelee hakusanat lokitiedoiksi, eli tiedoksi siitä, miten tiedonhakija käyttää Googlen palvelua. Googlehakujen avulla on tehty maailmalla jo ennustuksia esimerkiksi influenssaepidemioiden leviämisestä.

Suomessa Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla on hyödyntänyt Google Trends -tietokantaa työttömyyden ennustamisessa. Trends-tietokanta raportoi hakusanan yleisyyden Googlessa verrattuna muihin hakusanoihin.