Saako kuorma-autoa ajaa ilman pätevyyttä - poliisille tulkinnasta päänvaivaa

Kuorma-auton kuljettajien keskiviikkona voimaan astunut ammattipätevyyslaki aiheuttaa poikkeustapausten osalta poliisin mukaan tulkintaepäselvyyksiä. Ammattipätevyys vaaditaan kaikilta kuorma-auton sekä muussa kuin maa- ja metsätalousajossa käytettyjen liikennetraktoreiden kuljettajilta, mutta pätevyydestä vapautettujen osalta lakia on haastavaa tulkita, arvioi Pohjanmaan poliisi.

liikenne
Kuljettaja ajaa rekkaa
Juha Korhonen / Yle

Uusi kuorma-auton kuljettajien ammattipätevyyslaki astui voimaan keskiviikkona 10. syyskuuta. Linja-autonkuljettajille sama laki on ollut voimassa jo syyskuusta 2013 lähtien.

Kuorma-autoa ei saa kuljettaa enää pelkästään voimassaolevalla ajokortilla, vaan kuljettajien on pitänyt hankkia 35 tunnin mittainen lisäkoulutus, jolla ammattipätevyys todennetaan.

Vanhempi ylikonstaapeli Timo Kivelä Pohjanmaan poliisista arvelee, että ammattikuljettajien osalta epäselvyyksiä ei tule, mutta poikkeustapausten valvonta tulee olemaan haastavaa.

– Tämä ammattipätevyyslaki on käännös direktiivistä, eli ammattipätevyysvaatimuksesta vapautettuja kuljetuksia ei ole voitu määritellä tarkemmin kuin miten ne on direktiivissä mainittu. Vapautuksia on laadittu kahdeksan kappaletta, ja nämä tulevat aiheuttamaan tulkintaongelmia, Kivelä arvelee.

Ammattipätevyydestä vapautetuilla tarkoitetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry SKAL:in mukaan esimerkiksi kuntien palveluksessa olevia ihmisiä, jotka ajavat kuorma-autoa satunnaisesti. Kivelä heittää esimerkin tulkintaongelmasta tällaisessa tilanteessa.

– Jos vaikkapa kunnan työntekijä kuljettaa kuorma-autossa työmaalleen ruohonleikkurin, jota käyttää itse työssään, tämä ei vaadi ammattipätevyyttä. Jos hän puolestaan kuljettaa koneen työmaalle toisen työntekijän käyttöön, tämä vaatii ammattipätevyyden.

Keikkabändin kuljettajalta vaaditaan ammattipätevyys, tai sitten ei

SKAL:in mukaan ammattipätevyyden on suorittanut jo noin 85 000 ammattikuljettajaa. Poliisin mukaan ongelmakohta syntyy muuhun kuin luvanvaraiseen liikenteeseen rekisteröityjen kuorma-autojen osalta.

– Suomessa arvoidaan, että näitä kuorma-autoja on noin 48 000, joita kuljettaa ammatikseen arviolta 10 000 - 20 000 henkilöä. Näiden kohdalla ammattipätevyyden valvonta aiheuttaa oman haasteensa. Poikkeustapaukset aiheuttavat harmaita hiuksia sekä valvontaan että heille, jotka pohtivat sitä, tarvitsevatko he ammattipätevyyttä vai ei, Timo Kivelä toteaa.

Poikkeustapausten tulkinnasta Kivelä esittää vielä toisen mielenkiintoisen esimerkin.

– Otetaan esimerkiksi keikkabändi. Jos sen autonkuljettajana toimii henkilö, joka ei soita bändissä tai ole esimerkiksi äänimies, ajamiseen vaaditaan ammattipätevyys. Jos taas kuljettajana toimii joku bändin jäsenistä tai äänimies, joka käyttää niitä laitteita, joita autossa kuljetetaan, työssään eli keikkapaikalla, ammattipätevyyttä ei vaadita, Kivelä kertoo.

– Mahdollisesti tulee näitä tapauksia että mennään käräjille asti, mutta eiköhän ne tässä muovaudu aikaa myöten kohdilleen, Kivelä toivoo.

Ingressiä on korjattu ammattipätevyysvaatimusten osalta 10.9.2014 klo 14:46.