1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Facebook on ykkönen myös yrityksille

Sosiaalisen median sovellukset ovat yrityksillekin tärkeitä, kertoo Tampereen kauppakamarin kysely. Toisaalta asiat eivät mene aina sille raiteelle kuin alunperin tarkoitettiin, myönnetään somea hyödyntävässä yrityksessä.

Kotimaan uutiset
Yle Tampereen some-tutkimus
Yle Tampere

Kaksi kolmesta pirkanmaalaisesta yrityksestä pitää sosiaalista mediaa tärkeänä yritystoiminnan kannalta. Yrityksen toimiala tai koko ei vaikuta siihen, miten tärkeänä somea pidetään.

Tampereen kauppakamari kysyi Yle Tampereen pyynnöstä jäsenrekisterissään olevilta yrityksiltä sosiaalisen median käytöstä.

– Me pidämme tärkeänä olla mukana kanavalla, jossa asiakkaat muutenkin ovat. Erityisesti Facebookin kautta tavoitamme sellaista yleisöä ja asiakaskuntaa, jota olisi muuten vaikea tavoittaa, kertoo Tampereen Seudun Osuuspankin viestintäpäällikkö Kaisa Järvisalo.

62 prosenttia yrityksistä kertoi olevansa aktiivinen jossakin sosiaalisen median palveluista. Eniten pirkanmaalaiset yritykset käyttävät Facebookia, Linkediniä ja Twitteriä. 48 prosenttia vastaajista sanoo Facebookin olevan tärkein. Muista palveluista mainittiin mm. visuaaliseen viestintään sopivat Instagram, Youtube ja Pinterest. Joillakin yrityksillä on myös omia blogeja.

Yksi kyselyyn vastanneista yrityksistä on Tampereella 900 henkilöä työllistävä Sandvik-konserni. Louhinta- ja materiaalinkäsittelylaitteita valmistavan konsernin Suomen viestinnästä vastaava Tiinä Heiniö kertoo yhtiön olevan mukana Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä.

- Meillä kaivosalalla toiminta on usein keskellä ei mitään kaukana kaupungeista, mutta kaivoksille on rakennettu tehokas tietoverkko. Ja ihan pienetkin urakoitsijat käyttävät myös tien päällä ollessaan paljon sosiaalista mediaa kännyköillä tai tableteilla.

Yle Tampereen some-tutkimus
Yle Tampere

Kyselyn tehnyt Tampereen kauppakamarin viestintäpäällikkö Noora Hietanen ei yllättynyt, että niinkin moni kyselyyn vastanneista pitää sosiaalista mediaa tärkeänä yritystoimintansa kannalta.

– koska sosiaalisen median sovellukset ovat ylipäätään niin aktiivisesti suomalaisten käytössä niin tietenkin elinkeinoelämän kannattaa olla mukana.

– Uskon, että yritykset näkevät somen ennemmin mahdollisuutena kuin uhkana. Kyllä sosiaalinen media on tullut jäädäkseen myös yrityksissä.

Tiina Heiniö Sandvikista näkee sosiaalisen median yhtenä viestintäkanavana muiden joukossa.

– Yhtään kauppaa ei varmaan ole tehty sosiaalisen median kautta, mutta kuten autokaupassakin ja muita isompia hyödykkeitä ostettaessa, asiakkaat haluavat saada tietoa eri kanavien kautta. Katsella videoita ja lukea erilaisia käyttäjäkokemuksia.

Yle Tampereen some-tutkimus
Yle Tampere

Helppoa sosiaalisen median villillä oriilla ratsastaminen ei aina ole, myöntää Heiniö.

– Se antaa haastetta, koska asiat eivät mene aina sille raiteelle kuin on alunperin tarkoitettu.

Nykyään saattaa ihan yksittäisen asiakkaan julkisesta palautteesta syntyä suurikin kohu. Kyselyyn vastanneista yrityksistä vain 13 prosenttia kertoo joutuneensa sammuttamaan sosiaalisen median tulipaloja.

– Totta on, että asiakkaat ovat yhä herkempiä kommentoimaan. Me haluammekin tarjota alustan keskustelulle, koska voimme silloin osallistua jollain tavalla. Sellaisia suuria tulipaloja ei ole onneksi päässyt Tampereella syttymään, mutta olemme varautuneet niihin. Meillä on valmius vastata asiakkaiden kysymyksiin ja kommentteihin nopeastikin, TSOP:n viestintäpäälliikkö Kaisa Järvisalo kertoo.

Noora Hietanen Tampereen kauppakamarista näkee sosiaalisen median palvelut keinona ylittää sukupolvien välisiä kuiluja.

– Vaikka toimiala ei suoraan vaatisi sosiaalisessa mediassa mukana oloa, useat yritykset näkevät sen brändäämisen ja näkyvyyden kannalta tärkeänä esimerkiksi ihan rekrytointin takia. Nuorten mielestä on ihan tavallista etsiä mahdollista työnantajaa sosiaalisesta mediasta ja silloin siellä on hyvä olla mukana.

Samaa havaintoa tukee yhden kyselyyn vastanneen yrityksen kommentti.

Toimimme metalliteollisuudessa, jossa on vielä mukana paljon "vanhan koulun porukkaa". Koemme, että sosiaalinen media ei ole vielä millään tavalla merkittävä väline metalliteollisuudessa kaupantekoon liittyen. Olemme kuitenkin juuri päättäneet perustaa yritykselle Facebook-sivut, koska siellä on mahdollista saada näkyvyyttä yleisesti sekä mahdollisten tulevaisuuden yhteistyökumppaneiden (jotka ovat vielä nuoria) silmissä.

Tampereen kauppakamarin kyselyyn vastasi 84 yritystä.

Sosiaalisen median valtaa ja vaikuttavuutta käsitellään tänään Radio Suomen Ajantasan Torstaiseurassa. Radiokeskustelu alkaa kello 14.30.

Lue seuraavaksi