Paola Suhosen vinkit yrittäjille: "Sosiaalisella medialla on kompastuskivensä"

Vaatesuunnittelija Paola Suhonen kannustaa uusia yrittäjiä kertomaan aitoja tarinoita. Hän itse paljastaa olevansa osittain rokkarityttö.

Kotimaa
Paola Suhonen
Petri Niemi / Yle

Paola Suhosella on sormessaan upea pääkallosormus. Se on perua New Yorkin -vuosilta.

– Minussa asuu osittain rokkarityttö. Jos minulla on kukkamekko, niin pitää olla myös jotain twistiä sinne rokkaripuolelle, Suhonen kertoo.

Vaatesuunnittelijana aloittaneen ja myös elokuvaohjaajaksi Yhdysvalloissa kouluttautuneen Suhosen mukaan luovan alan yrittäjyydessä on tärkeää aitous ja oma juttu.

– Kampaajan ei tarvitse tehdä erikoisia kampauksia tai outoja juttuja, mutta luovassa työssä ei voi olla liikenteessä niin, että katsoo mitä muut ovat tehneet. Meiltä odotetaan uusia innovaatioita.

Sosiaalinen media on Suhosen mukaan yrittäjälle sekä uhka että mahdollisuus.

– En ole itse Facebookissa mutta koen, että se on puhtaasti promootiokanava. Siinä pitää osata sukkuloida oikeella tavalla ja tietää lainalaisuudet.

Pelkkä sukkulointi ei auta, jos mukana ei ole vahvoja tarinoita, aitoa tekemistä ja osaamista.

Minussa asuu osittain rokkarityttö. Jos minulla on kukkamekko, niin pitää olla myös jotain twistiä sinne rokkaripuolelle.

Paola Suhonen

– Tämä on sosiaalisen median kompastuskivi. Sitä käytetään monesti väylänä kertoa, mitä aion tehdä tai rakennetaan mielikuvamaailmoja. Sitten ne oikeat tapahtumat, joissa ollaan läsnä, menevät ohi.

Suhosen syksy on kiireinen. Edessä on muun muassa matka Tokion muotiviikoille.

– Ivana Helsinki tekee kaksi vaatemallistoa vuodessa, lisäksi olemme muokkaantuneet suunnittelu- ja muotoilutoimistoksi. Sitten on elokuvaprojekteja. Teen yhtä dokumenttia ja useampi lyhytelokuva on tekeillä.