1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. sosiaalinen media

Hyvin harva keskipohjalaisyritys on somessa – nettisivuttomiakin löytyy

Vain pieni osa keskipohjalaisyrityksistä käyttää aktiivisesti sosiaalista mediaa. Sen mahti tiedostetaan, mutta someen sukeltaminen kaatuu usein tiedonpuutteeseen tai resurssipulaan. Osan verkkosivutkin ovat jääneet puolitiehen.

sosiaalinen media
Kuvassa käsi, joka lepää tietokoneen hiiren päällä
Niko Tuikka / Yle

Sosiaalinen media on monelle alueen yritykselle lähes tuntematon tanner. Keski-Pohjanmaan Yrittäjien toimitusjohtaja Mervi Järkkälä harmittelee tilannetta.

– Sitä hyödynnetään edelleenkin ihan liian vähän. Meillä on joitakin edistyksellisiä yrityksiä, jotka ovat oivaltaneet sen merkityksen. Selvä enemmistö ei kuitenkaan vielä osaa hyödyntää somea markkinoinnissaan.

Samoilla linjoilla on Kokkolanseudun Kehitys Oy:n yritysasiamies Sami Viljanen. Hänen mukaansa vähitellen ollaan pääsemässä siihen, että alueen yrityksillä on verkkosivut.

– Siinäkin löytyy vielä parantamisen varaa, ja kyllä niitä nettisivuttomiakin yrityksiä vielä on. Ongelmana on myös esimerkiksi se, kuinka sivuja oikeasti hyödynnetään tai päivitetäänkö niitä, Viljanen toteaa.

Selvä enemmistö ei vielä osaa hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissaan.

Mervi Järkkälä, Keski-Pohjanmaan Yrittäjät

Viljasen mukaan aktiivisimmin sosiaalista mediaa käyttävät asiantuntijayritykset sekä markkinointi- ja internetpalveluja tarjoavat tahot. Käytetyimpiä kanavia ovat Facebook ja Twitter.

Viestintäalan yrittäjä Jorma Uusitalo on konsultoinut kymmenkuntaa alueen yritystä sosiaalisen median käytössä. Hänen mukaansa yhä useampi ymmärtää sen tarjoamat mahdollisuudet. Kompastuskiviä kuitenkin riittää.

– Ensinnäkin vielä ei oikein tiedetä, miten somea voisi käytännössä hyödyntää. Usein sen aktiivinen käyttäminen kaatuu myös yrityksen rajallisiin resursseihin, Uusitalo kertoo.

Lue seuraavaksi