Pelialan kasvu rauhoittui – "Kuherruskuukausi ohi"

Pelisuunnittelun kasvu on yksittäisten onnistujien varassa. Alan työpaikkojen määrä kasvaa tänä vuonna ennusteen mukaan noin viisi prosenttia.

talous
Tiny Troopers peli
Kukouri Mobile Entertainment

Suomen pelialan keskus Neogames pitää pelialan tilaa Suomessa edelleen hyvänä. Yritykset ovat saaneet hyvin rahoitusta, mutta kasvuennuste ei ole viime vuoden kaltainen.

– Viime vuonna pelialan liikevaihto kasvoi 260 prosenttia. Se on niin suuri luku, ettei tilanteen jatkuminen sellaisenaan olisi realistista, sanoo Neogamesin johtaja KooPee Hiltunen.

Yksistään Supercellin ja Rovion menestystarinat ovat kasvattaneet pelialan kasvulukemia merkittävästi. Menestyksekkäitä yrityksiä on Hiltusen laskujen mukaan Suomessa kymmenkunta.

Alan työpaikkojen määrän kasvu riippuu paljolti yksittäisistä menestyjistä. Neogames arvioi, että pelienkehitys työllistää tällä hetkellä 2 500 ihmistä Suomessa. Arvio tämän vuoden kasvusta on 100–200 työpaikkaa.

Uudet pelisuunnitteluyritykset aloittavat pienestä ja kasvavat hiljalleen, jos niiden tuotteet onnistuvat. Suurin osa pelintekijöistä on alle viiden hengen yrityksiä.

Kasvu tyssännyt panostuksista huolimatta

Pelisuunnittelusta on odotettu merkittävää tekijää myös Kymenlaaksossa. Koulutusta annetaan ammattikoulussa ja ammattikorkeakoulussa, jossa yksittäiset kurssit muutettiin vuosi sitten omaksi koulutusohjelmaksi.

Maakunnan kehittämisyhtiöt ovat avustaneet pelialan yrityksiä erilaisin hankkein jo muutaman vuoden. Suuria kasvulukuja ei olla yritysten määrässä tai niiden henkilöstömäärissä kuitenkaan vielä nähty.

Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursorin mukaan pelialan yrityksiä on alueella noin 30, jotka ovat lähes kaikki muutaman hengen porukoita. Ne pystyvät toistaiseksi työllistämään vain itsensä. Pohjois-Kymenlaaksossa on kehittämisyhtiö Kouvola Innovationin arvion mukaan 10–15 samankaltaista yritystä, jotka työllistävät 40–50 ihmistä.

Maailmanlaajuinen kilpailu ja mahdollisuus

Lukemat ovat pysyneet Kymenlaaksossa viimeiset pari vuotta melko lailla samoina. Projektikoordinaattori Timo Ylikangas Kouvola Innovationista kuvaa tilannetta kuherruskuukauden päättymiseksi. Kehittämisyhtiöiden työ kuitenkin jatkuu.

– Olemme hakeneet hankerahoitusta Cursorin kanssa yhteistyöprojektiin, jolla auttaisimme peliyrityksiä ja myös kehittäisimme koulutusta koko valtakunnan tasolla, Ylikangas kertoo.

Kotkalaiset Nitro Games ja Kukouri ovat nousseet peleillään ihmisten tietouteen ja päässeet myös kasvamaan. He työllistävät yhteensä noin 40 ihmistä.

– Yksittäisiä onnistujia tulee vielä, kunhan tekijöitä riittää. Kouvolassa on muutamia tavoitteellisia ja lupaavia tiimejä, Ylikangas sanoo.

– Pelisuunnittelu ei ole helppo ala. Kilpailijat tulevat koko maailmasta. Samaten sitten mahdollisuudet ovat suuret, kiteyttää Hiltunen.