Porissa tehdään pohjoismaiden suurinta nukkeoopperaa

Porissa suunnitellaan pohjoismaiden isointa nukketeatterioopperaa, joka yhdistää nukketeatterin ja perinteisen oopperan. Poikkitaiteellisessa projektissa on mukana niin paikallisia harrastajia kuin kansainvälisiä ammattilaisia. Teosta varten sävelletään täysin uusi ooppera.

kulttuuri
Käsinukkeja rivissä.
Iida Pakkanen/ Yle

Nukketeatteriooppera ei ole maailma uusi keksintö, mutta Pohjoismaissa vastaavaa isoa tuotantoa ei ole ennen toteutettu. Suurteos on tällä hetkellä käsikirjoitus- ja sävellys vaiheessa, ja sen valmistuminen kestää vielä lähes kaksi vuotta.

Idea nukkeoopperaan lähti läänintaiteilija Roosa Halmelta ja aktiiviselta porilaiselta harrastajajoukolta. Porilaiset eivät uskaltaneet lähteä yksin toteuttamaan kunnianhimoista ideaansa, vaan kutsuivat ammattilaisia mukaan. Oopperaa säveltämään valikoitui tamperelainen konkarisäveltäjä Jouni Kaipainen.

Nukeilla voidaan tehdä asioita, joita oikeiden ihmisten kanssa olisi mahdotonta.

Säveltäjä Jouni Kaipainen

– Nukeilla voidaan tehdä asioita, joita oikeiden ihmisten kanssa olisi mahdotonta. Säveltäessä minulla on mielessä visuaaliset hahmot, mutta sävellän kuin tekisin sitä ihmiselle, nuket eivät varsinaisesti vaikuta musiikkiin, Jouni Kaipainen kertoo.

Tarinan pohjana legenda

Teoksen ohjaa ja käsikirjoittaa venäläinen pariskunta. Ohjaaja Anna Ivanova-Brashinskaya inspiroitui vanhoista saduista, ja nukkeoopperan pohjaksi otettiin vanha flaamilainen legenda Halewyn. Librettoa käsikirjoittava Mikhail Brashinsky halusi tehdä legendaan muutamia muutoksia, jotta tarinasta saataisiin paremmin oopperaan sopiva.

– Legendan päähenkilö on läpeensä paha, oopperassa päähenkilö on ulkoisesti ruma, mutta sydämeltään hyvä. Halusin tarinaan enemmän oopperaan sopivaa draamaa, Mikhail Brashinsky kertoo.

Brashinsky paljastaa, että hahmo ei rumuudestaan johtuen saa rakkautta osakseen ja päättää tehdä paholaisen kanssa sopimuksen. Surmaamalla kauniita neitoja hahmo saa näiden lauluäänet ja laulamalla kauniisti ruma hahmo muuttuu kauniiksi ja tulee rakastetuksi. Paholaisella on tietenkin hintansa: päähenkilö itse ei pysty rakastamaan takaisin.

– Liittämällä laulamisen ja laulunäänen oleellisesti tarinaan olemme tehneet sen, mistä oopperakirjoittajat kautta aikain ovat haaveilleet. Hahmoilla on looginen selitys alkaa laulaa lavalla, Brashinsky sanoo.