Porvoo luottaa somen voimaan – Maailmanmaineeseen vaikka Instagram-kuva kerrallaan

Kaupunkiin saapuu torstaina sosiaalisen median aktiiveja, joilla on yhteensä yli 300 000 seuraajaa blogeissaan, Twitterissä tai Instagramissa. Heille tarjotaan muiden elämysten lisäksi paikallisten kutomia villasukkia.

Porvoo
Kukka-asetelman päällä on kolme paria villasukkia ja muki.
Yle

Porvoo hakee näkyvyyttä maailmalla sosiaalisen median avulla.

Porvoon kaupungin matkailu- ja markkinointiyksikkä on yhdessä Kohtaamistoimisto Innastuksen kanssa ideoinut kaupunkiin #TravelHousePorvoo -nimellä kulkevan tapahtuman, jonka toivotaan tulevaisuudessa tuovan lisää matkailijoita Porvooseen.

Osallistujia tulee niin lähinaapurista Ruotsista kuin Etelä-Amerikastakin. Porvoon matkailun vieraiksi tulevilla ihmisillä on yli 300 000 seuraajaa blogeissa, Twitterissä, Facebookissa ja Instagramissa.

- Osallistujien joukossa on yksin matkustavia, perhe ja pariskunta, joten erilaisia näkökulmia Porvoseen saadaan varmasti, sanoo Porvon matkailu- ja markkinointipäällikkö Sari Myllynen.

Tapahtuman ajatuksena on, että somettajat jakavat kuvia ja kokemuksia vierailustaan omilla sivuillaan. Laajaa näkyvyyttä saadaan tätä kautta kohtuullisin kustannuksin.

Villasukista kulttuuria ja lämpöä

Perinteisen Vanhan Porvoon lisäksi vieraat tutustuvat muun muassa saaristoon, Taidetehtaaseen, käyvät ratsastusretkellä sekä osallistuvat Porvoo Jazz festivaaleihin.

Paikallisten kutomia sukkia lahjoitetaan tänään kaupunkiin saapuville sosiaalisen median superkäyttäjille.

Villasukat ovat osa suomalaista käsityöläiskulttuuria. Ne tulevat myös tarpeeseen, sillä matkaajat majoitetaan Porvoon retkeilymajaan.

#TravelHousePorvoo on toinen Porvoossa järjestettävä bloggaajiin keskittyvä matkailumarkkinointitapahtuma.

Varsinaista tutkimusta siitä kuinka moni matkaaja loppujen lopuksi tulee kaupunkiin somen innoittamana, ei ole ainakaan vielä tehty.

- Kesällä yksi ranskalaisrouva kyllä kertoi matkailutoimistossa nähneensä Instagramissa kuvan meidän kauniista ranta-aitoista ja päättäneensä, että nuo pitää nähdä, Myllynen kertoo.