Aluelehtien digipalvelut uudistuvat askel kerrallaan – Keskisuomalainen kiristää tahtia

Iisalmen Sanomat pisti nettisivunsa uusiksi omin voimin ja lukijoiden toiveita kuullen. Keskisuomalainen-konserni aikoo lisätä vauhtia digitaalisten palvelujen kehittämisessä, mutta kaikkia uudistuksia ei tehdä samalla muotilla.

Kotimaa
Ruutukaappaus Iisalmen Sanomien nettisivuilta
Yle

Aluelehdet uudistavat sähköisiä palvelujaan. Esimerkiksi Keskisuomalainen-konserniin kuuluva Iisalmen Sanomat avasi runsas viikko sitten uudistetut verkkosivunsa.

Iisalmen Sanomien uusilla nettisivuilla lukijat voivat yhä enemmän osallistua sisältöjen valintaan ja niiden tuottamiseen. Lehden tekijät ovat innoissaan, sillä nettisivujen kävijämäärät pomppasivat 2,5-kertaisiksi uusien sivujen tultua käyttöön ja lukijat ovat olleet tyytyväisiä.

– Palaute, jota on tullut, on 90-prosenttisesti positiivista, iloitsee Iisalmen Sanomien verkkotuottaja Kari Angeria.

Erityisen mieluisaksi menestyksekkään alun tekee se, että lehden toimitus on kehittänyt uuden nettipalvelunsa itse ja konsernilta on saatu apua lähinnä tekniseen toteutukseen. Uudistuksessa kuultiin nimenomaan lukijoiden toiveita muun muassa vuorovaikutteisuuden lisäämisestä. Iisalmen Sanomien nettisivut poikkeavatkin nyt selvästi monien muiden alue- ja paikallislehtien verkkopalveluista.

– Meitä on kiitetty rohkeudesta ja omalaatuisuudesta, kertoo Iisalmen Sanomien päätoimittaja Jarkko Ambrusin.

Ambrusinin mukaan uudistettu nettisivusto on tavoittanut hyvin etenkin alle 45-vuotiaita, joille paperilehti ei ole enää niin merkittävä kuin aiemmille sukupolville.

– Tämä kertoo sen, että sisällöissä ei ole mitään vikaa, mutta se, miten me sen tarjoamme, siinä meillä on iso haaste, Ambrusin selittää.

Isompi vaihde silmään digipalveluissa

Keskisuomalainen-konserni vetää parhaillaan uusia suuntaviivoja digitaalisten palveluidensa kehittämiselle. Yhtiö ei ole ottamassa käyttöön yhtä muottia, jolla se tuottaisi kaikkien lehtiensä sähköiset palvelut. Konsernissa seurataan, miten Iisalmen Sanomien verkkosivujen tekeminen sekä käyttö kehittyvät ja mallia siitä voidaan ottaa muuallekin.

Maakuntien kärkilehtien digitaaliset palvelut painivat omassa sarjassaan.

– Keskisuomalaiselle ja Savon Sanomille tuskin tulee ihan tällaisia sivuja, toteaa Keskisuomalainen-konsernin toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi.

Kangaskorven mukaan myös esimerkiksi Warkauden Lehti tulee uudistumaan internetissä. Kaiken kaikkiaan tahti kiristyy.

– Lähiaikoina ja seuraavan vuoden aikana nähdään paljon uutta digitaalista tekemistä.

Toimitusjohtaja kuitenkin muistuttaa, että nettiuudistukset maksavat. Hän myös korostaa, että konserni haluaa pitää myös paperilehtensä vahvana.

– Verkkolehden tehtävä on täydentää valikoimaa ja laventaa sanomalehtikonseptin peittävyyttä. Moderni interaktiivinen tuotanto kasvattaa paperilehdenkin levikkiä, Kangaskorpi sanoo.

Iisalmen Sanomien päätoimittajan mielestä rahaa oleellisempaa on takana oleva asennoituminen ja ajatustyö. Toimitus toteutti nettiuudistuksensa muiden töiden ohella.

– Uudistuksen kulut ovat olleet hyvin pienet. Samalla olemme silti tehneet hyvää printtilehteä, Jarkko Ambrusin huomauttaa.