Kainuu ei tarvitse Disneyworldia – kaikki tarvittava matkailijoiden houkuttelemiseksi löytyy jo

Kainuun matkailulla pyyhkii tällä hetkellä hyvin, ja alue on valtakunnan kärkeä matkailun kasvussa. Uusia avauksia ja vahvaa tukijalkaa haetaan Aasian markkinoilta. Tarjontaa Kainuussa jo riittää.

Kotimaa
Järvimaisema Hossassa Suomussalmella.
Antti Kettumäki / Yle

Rekisteröityjen yöpymisten mukaan alkuvuosi on ollut Kainuussa vilkkaampaa verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Vuoden viiden ensimmäisen kuukauden mukaan Kainuu on ollut vahvimpia kasvun alueita Suomessa.

Kesäkuussa tulleen viimeisimmän tilaston mukaan Suomen noin kymmenestä matkailualueesta Kainuu oli ainoa prosentuaalisesti kasvua näyttävä alue. Kainuun Etu Oy:stä johtaja Tuomo Tahvanainen huomauttaa, että kasvun ja liiketoiminnan tulokset tekevät aina yritykset.

– Kun yritysten tuotteet ovat hyvässä kunnossa, ne on testattu, ja ne ovat laadukkaita, niiden kehitystä seurataan ja käyttöön on otettu laatujärjestelmiä sekä tehty yhteismarkkinointia vuosien aikana, on mahdollisuus pärjätä paremmin kuin alueilla, missä ei tehdä systemaattista kehitystyötä.

Tässä mielessä Kainuussa ollaan Tahvanaisen mukaan hyvässä tilanteessa, on tilanne maailmalla mikä hyvänsä.

– Yritykset ja niiden tahtotila tekevät kasvun.

Kainuu valloittamaan Aasian markinoita

Ulkomaalaisten rekisteröidyistä yöpymisistä Kainuussa venäläisten osuus on ollut noin 70 prosentin luokkaa. Venäjän tilanne on vaikuttanut kuluvana vuonna myös Kainuun matkailuun. Tuomo Tahvanaisen mukaan tämä on muistutus siitä, ettei yhden tukijalan varaan pidä rakentaa jatkuvasti.

Venäläismatkailijoiden houkuttelemiseksi lisäksi pitää hakea uusia päänavauksia varmistaakseen, että matkailussa on laajemmalti tukijalkoja.

Tuomas Tahvanainen

– Markkinointia pitää kehittää edelleenkin venäläisasiakkaiden saamiseksi. Sen lisäksi pitää hakea uusia päänavauksia varmistaakseen, että matkailussa on laajemmalti tukijalkoja.

Kainuussa onkin aloitettu kehittämään hankekokonaisuutta, jolla tähdätään Aasian ja erityisesti Japanin ja Kiinan markkinoille, jotka ovat tällä hetkellä maailman isoimmin kasvavat markkinat matkailussa.

– Henkilöstön koulutuksella varaudutaan kohtaamaan uusia matkailijoita ja aasialaisia kohderyhmiä. Lisäksi sisältöinvestoinnit pitää tuotteistaa ja kehittää uusia palvelutuotteita, jotka sopivat paremmin aasialaisille. Kolmantena tulee kansainvälinen matkailumarkkinointi. Nämä ovat varmasti vuoden 2015 alkuun mennessä käynnissä.

Myyntivaltit ovat jo olemassa

Tilastojen mukaan kiinalainen matkustaja käyttää tällä hetkellä eniten rahaa matkustaessaan, japanilainen tulee viiden parhaan joukossa. Tuomo Tahvanainen huomauttaa, että matkailutoimiala on tärkeä jokaiselle Kainuun kunnalle, ja se on yksi maakunnan vahvoista tukijaloista.

Hänen mukaansa Kainuussa on tarjontaa, jolla pystytään erottumaan niin Suomessa kuin Euroopassa ja maailmallakin.

– Muistan erään kalvon yhdessä tilaisuudessa, jossa nostettiin kolme asiaa, jotka kiinnostavat kiinalaisia matkailijoita. Ne olivat luonto ja luontokuvaus, turvallisuus ja ostosmatkailu. Kainuulla ei ole mitään heikkoa, koska kaikki löytyy myös Kainuusta. Siinä mielessä Aasia on mielenkiintoinen markkina-alue.

– Meidän ei tarvitse alkaa keksimään Disneyworldia tai jotain keinotekoista, mikä ei ole Kainuulle ominta. Voimme markkinoida olemassa olevia totuuksia ja tosia asioita avoimin mielin ja pärjätä sillä.