Rämpivälle Ranskalle oma talouskomissaari ei tuone helpotusta – "Päällystakin valvonta nöyryyttävää"

Ranskalainen talouskomissaari Pierre Moscovici pystyy tarvittaessa kurinpitotoimiin myös omaa kotimaataan kohtaan. Näin arvioi ranskalainen politiikan tutkija. Tutkija ei usko, että uusi komissaari lähtisi ajamaan minkäänlaisia höllennyksiä unionin talouspolitiikkaan.

Ulkomaat
Pierre Moscovici
Ranskan valtionvarainministeri Pierre Moscovici saapui EU-ministerien tapaamiseen 20. kesäkuuta. Nicolas Bouvy / EPA

Ranskasta, luokan häiriköstä, tulikin opettaja. Näin ranskalaismediassa on luonnehdittu Pierre Moscovicin nousua EU:n talouskomissaariksi.

Mutta millainen on tämä Olli Rehnin seuraaja ja Ranskan entinen talousministeri? Keskinkertainen ja vähän laiska poliitikko, luonnehtii politiikan tutkija Thomas Guénolé.

– Moscovici valittiin, koska hän on presidentti François Hollanden hyvä ystävä ja pitkäaikainen tukija. Mikään suuri poliitikko tai tehtäväänsä paneutuva työmyyrä hän ei ole, Guénolé toteaa.

Hänen mukaansa talouskomissaarin salkku ei tällaisenaan vahvista Ranskan asemia.

– Jos Ranska olisi halunnut ottaa kaiken hyödyn irti tällaisesta keskitason salkusta, olisi Brysseliin kannattanut lähettää joku muu. Toisaalta EU-nimitykset herättävät meillä ylipäätään harmillisen vähän kiinnostusta, esimerkiksi Italiassa tai Espanjassa ollaan selvästi aktiivisempia, tutkija sanoo.

Uusi komissaari pysynee ruodussaan

Ranskassa on kyselty, voisiko uusi talouskomissaari kenties ajaa EU:ssa nykyistä joustavampaa talouspolitiikkaa. Guénolé ei kuitenkaan usko, että Moscovici lähtisi ajamaan muutoksia esimerkiksi EU:n vakaus- ja kasvusopimukseen.

– Kyse on lähinnä toiveajattelusta. Todellisuudessa Moscovicilla ei ole mitään mahdollisuuksia eikä varmaan suuria halujakaan lähteä ajamaan muutoksia unionin Saksa-vetoiseen talouslinjaan, tutkija toteaa.

Ranska on sitoutunut EU:n vakaus- ja kasvusopimukseen, jonka mukaan julkisen talouden alijäämä ei saa ylittää kolmea prosenttia bruttokansantuotteesta.

Tällä viikolla valtiovarainministeri Michel Sapin kuitenkin ilmoitti, että talouden alijäämä on edelleen kasvanut ja on nyt jo 4,4 prosenttia.

Samalla Ranska kertoi joutuvansa lipsumaan lupauksistaan, jälleen kerran. Tuohon kriittiseen kolmeen prosenttiin päästään näillä näkymin vasta vuonna 2017.

Pian saatetaankin siis todistaa kiinnostavaa tilannetta, kun ranskalainen komissaari joutunee ojentamaan maanmiehiään. Tutkija ei pidä tätä ongelmana.

– Uskon vilpittömästi, ettei Moscovicilla tule olemaan minkäänlaisia vaikeuksia asettaa Ranskalle tarvittaessa sanktioita. Hän tietää edustavansa EU-komissiota, ei kotimaataan tai Ranskan sosialistipuoluetta, Thomas Guénolé muistuttaa.

Päällystakin alaisuudessa toimiminen on Ranskalle nöyryyttävää

Ranskan sooloilua vaikeuttaa sekin, että uudistetussa komissiossa Moscovicin toimia on vahtimassa peräti kaksi varapuheenjohtajaa, toinen heistä on Suomen Jyrki Katainen.

Tutkija Guénolén mukaan tämä päällystakin alaisuudessa toimiminen on Ranskalle ilman muuta nöyryyttävää. Jonkinlainen näpäytys oli hänen mukaansa kuitenkin odotettavissa.

– Me maksamme nyt kahdesta virheestä. Ensinnäkin siitä, että äärioikeistolainen ja EU-vastainen Kansallinen rintama voitti Ranskan eurovaalit. Toinen syntimme on lipsuminen yhteisistä taloustavoitteista. Se, että Ranskan komissaari on hierarkiassa toisen komissaarin alapuolella, on meille tietenkin nöyryytys.