Jokaiselle kotkalaiselle oma lääkäri-hoitaja -pari kotikadun mukaan

Keväällä uutena terveysjohtaja aloittanut Maija Valta haluaa turhat erikoissairaanhoidon kulut kuriin Kotkassa. Avovastaanoton lisäksi ajanvaraus on muuttumassa. Palvelun laatua halutaan parantaa, mutta uudistuksiin on ajanut myös kaupungin tiukka taloustilanne.

Kotimaa
Potilas lääkärin vastaanotolla.
Yle

Kotkalaisten terveyspalveluja ollaan uudistamassa. Ensi vuoden alusta alkaen jokaiselle kaupunkilaiselle määritellään oma hoitajan ja lääkärin muodostama työpari. Kotkalaiset jaetaan katujen mukaan tietylle avovastaanoton lääkärille ja hoitajalle.

Keväällä uudeksi terveysjohtajaksi valittu Maija Valta sanoo, että uudistuksen tarkoituksena on parantaa palvelun laatua ja vähentää turhia lääkärikäyntejä. Tarkoituksena on, että tuttu hoitaja ottaa vastaan potilaan ja lääkärille mennään vain silloin kun se on välttämätöntä.

– Emme tietysti voi taata, että hoitaja ja lääkäri säilyvät aina samoina, koska henkilöstössä tapahtuu vaihtumista. Ihminen kuitenkin tietää, mistä numerosta hoitajan ja lääkärin voi tavoittaa, Valta sanoo.

Uusia lääkärivirkoja hakuun

Kaupunki aikoo lähiaikoina laittaa hakuun kahdeksan terveyskeskuslääkärin virkaa sekä yksi ylilääkärin ja yksi apulaisylilääkärin virka. Terveysjohtajan mukaan virkojen täyttäminen tulee huomattavasti halvemmaksi kuin ostopalvelujen käyttäminen.

Valta linjaa, että lisää lääkäripanostuksia tarvitaan erityisesti kotihoitoon, jotta potilaat eivät ohjautuisi väärin perustein kalliiseen erikoissairaanhoitoon.

Muutokset ovat jo käynnissä Karhulan sairaalassa, jota on muutettu akuutiksi terveyskeskussairaalaksi.

Ajanvaraukseen selkeät soittoajat

Myös terveysasemien ajanvarausta ollaan muuttamassa syyskuun lopussa. Kiireettömän eli 1-3 päivän sisällä tarvittavan ajan varaamista varten tulee kaksi erillistä soittotuntia. Toinen tunti tulee olemaan aamulla ja toinen iltapäivällä. Näiden tuntien aikana puhelimeen on vastaamassa yli 20 hoitajaa, jolloin jonotusajat lyhenevät.

On ihan oikeutettua valittaa, jos ensin jonottaa tuntikausia puhelimessa ja vastauksena on että aikoja ei ole

Maija Valta

– Tähän mennessä suurin osa minulle tulleista palautteista on koskenut avovastaanottoa. On ihan oikeutettua valittaa, jos ensin jonottaa tuntikausia puhelimessa ja vastauksena on että aikoja ei ole, kertoo Valta.

Vallan mukaan tarpeettomia erikoissairaanhoidon kuluja halutaan vähentää myös mielenterveyspalveluissa.

– Lisäksi päihdepalvelut tulevat selvityksen alle. Päihdeongelmaisten asioihin pitää tarttua jo perusterveydenhoidossa, jotta heidän ei tarvitsisi ohjautua kalliimpiin resursseihin, Valta sanoo.

Uudistusten taustalla on palvelujen laadun parantaminen, mutta Valta myöntää suoraan, että kaupungin vaikea taloustilanne on ajanut muutoksiin. Palveluja tuotetaan entistä pienemmillä resursseilla.

Terveysjohtaja Valta muistuttaa myös jokaisen omasta vastuusta terveydestään.

– Jos reseptejä on uusittava, kannattaa hoitajaan ottaa yhteyttä hyvissä ajoin. Ei niin, että viimeisen tabletin jälkeen kiireellä yritetään uusia. Tärkeää on myös muistaa perua vastaanottoaika, jos sitä ei aio käyttää. Esimerkiksi kuntoutuksessa tämä on ongelma. Ihmiset eivät ymmärrä, että sitä vastaanottoaikaa voi odottaa kymmenen muuta henkilöä.