Älä pyöri sunnuntai-iltaisin sängyssä – moni purkaa arjen univelkaa väärin

Arkipäivinä töitä paiskiva saattaa törmätä sunnuntaisin samaan ongelmaan. Viikonloppuaamuina on tullut nukuttua tavallista pidempään ja nukahtaminen ennen tulevaa viikkoa on vaikeaa. Työterveyslaitokselta todetaan, että ongelma on yleinen mutta keinoja sen lievittämiseen löytyy.

terveys
Kuva sängyn jalkopäästä.
Kreeta-Maria Kivioja / Yle

Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Mikko Härmä kertoo, että työelämässä olevista monta kymmentä prosenttia kärsii työviikon aikana kerääntyvästä univajeesta. Hänen mukaansa viikonlopun pari yötä voivat riittää osittaisen univelan selättämiseen, mikäli ihminen saa nukuttua todella hyvin.

– Valitettavasti viikonloppuna unenlaatu ei kuitenkaan ole aina paras mahdollinen, kun vapaapäiviin liittyy esimerkiksi juhlintaa tai muita elintapojen muutoksia.

Univelkaa yritetään usein pienentää nukkumalla lauantai- ja sunnuntaiaamuina tavallista pidempään. Tämän vuoksi sunnuntai-iltana nukahtaminen on hyvin hankalaa. Härmä neuvoo, että unen määrää kannattaisi pidentää toisesta päästä eli illasta.

– Jos viikon jälkeen väsyttää, kannattaa mennä perjantaina hyvissä ajoin petiin. Tällöin unirytmi ei lähtisi varsinaisesti viivästymään.

Valitettavasti viikonloppuna unenlaatu ei ole aina paras mahdollinen, kun vapaapäiviin liittyy esimerkiksi juhlintaa tai muita elintapojen muutoksia.

Mikko Härmä, Työterveyslaitos

– Jos me nukumme aamupäivällä tai varsinkin keskellä päivää, menetämme auringon vaikutuksen uni-valve-rytmiin. Tämä on omiaan myöhästyttämään rytmiä seuraavalla viikolla.

Älä vie töitä sänkyyn

Harva kuitenkaan malttaa mennä viikonloppuiltana tarpeeksi ajoissa nukkumaan, jolloin väsymystä puretaan uinumalla aamupäivään. Härmällä on useita neuvoja sunnuntai-iltana sängyssä kärvistelevälle.

Esimerkiksi liikunta on hyvä keino väsyttää ja rentouttaa itseään. Se kannattaa kuitenkin tehdä vähintään 2–4 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Uniympäristöstä tulisi tehdä mahdollisimman meluton ja miellyttävä.

– Päiväunia ei kannata ottaa sunnuntaina, ja illalla ei kannata katsoa esimerkiksi liian voimakkaita ja ahdistavia tv-ohjelmien, Härmä luettelee esimerkkejä.

Nukkumaan ei saisi mennä nälissään, mutta juomista kannattaa toppuutella ennen vällyihin menemistä.

– Niinkin triviaali asia kuin liian runsas juominen liian myöhään saattaa estää unen jatkuvuutta.

Härmän mukaan kaikista tärkein neuvo liittyy tulevan viikon työstressiin.

– Ihminen rupeaa sunnuntaina helposti pohtimaan, mitä tulevalla työviikolla pitikään tehdä. Jos näitä on mietittävä ja jopa tehtävä töitä, nämä tulisi tehdä viimeistään iltapäivällä. Juuri ennen nukkumaan menoa pitäisi tehdä rentouttavia ja miellyttäviä asioita.