Saiturikin voi mainostaa menestyksekkäästi yhteisöpalveluissa

Sosiaalisessa mediassa ei pelkällä rahalla pitkälle pötkitä. Suuri sydän voi saada yrityksen markkinoinnissa aikaan ihmeitä.

Kotimaa
Ville Kormilainen
Maria Ruokojärvi / Yle

Yritysten sosiaalisessa mediassa ja yritysviestinnässä raha ei ole tärkein asia, kun mainontaa tehdään kuluttajille. Digimedia-alan yrittäjä Ville Kormilainen saarnaa nollabudjetin markkinoinnista. Hän puhuu halvasta markkinoinnista myös kirjassaan Saiturin markkinointikirja.

Kormilainen kertoo kirjan syntyneen omien kokemuksiensa kautta. Pienet resurssit pakottivat miettimään luovia ratkaisuja tekemiseen ja viestimiseen. Myös aika levy-yhtiön markkinoinnissa herätti ajatuksia siitä, ettei raha tee markkinoinnissa autuaaksi.

– Tarvitaan kuitenkin luova idea taustalle. Pienilläkin summilla pärjää, Kormilainen sanoo.

Uskomukselle ”halvalla ei saa hyvää”, Kormilainen viittaa kintaalla. Pieni budjetti ei ole ongelma, jos pystyy uhraamaan aikaa sekä ajatusta sille, mitä ollaan tekemässä. Rahan käyttöä markkinoinnissa hän ei kuitenkaan vastusta, vaan suurempi synti on käyttää varoja tyhmästi ja miettimättä. Tuotteen mainostaminen sanomalehdissä ei enää tänä päivänä riitä, sillä kuluttajien tavat ovat myös muuttuneet.

Yritykselle on annettava kasvot

Parhaimmat tulokset sosiaalisessa mediassa saavuttaa yritys, joka pistää itsensä ja omistautumista peliin.

Yhteisöpalveluihin sukeltavan yrityksen kannattaakin kysyä mitä tehdään, miksi ja milloin. Myös yhteisöpalveluissa jo olevan yrityksen kannattaa laatia strategia ja seurata, mikä kerää potentiaalisten asiakkaiden huomion ja mikä ei.

Kormilaisen mukaan monen suuren yrityksen ongelma on sosiaalisessa mediassa kasvottomuus. Mainosviestien ja -päivitysten seassa unohdetaan asiakkaan näkemys tuotteeseen ja voi olla mahdollista, että sosiaalisen median käyttö on täysin ulkoistettu.

Kasvottomuutta voidaan välttää avoimuudella. Tällä Kormilainen tarkoittaa sivujen kommentointia ja niihin vastaamista.

– On hyvä vastata negatiivisiin palautteisiin, mutta on myös tärkeää vastata niihin positiivisiin kommentteihin.

Omistautuminen on avain some-onneen

Mainostaminen ja esillä oleminen sosiaalisessa mediassa ei kuitenkaan takaa yritykselle varmoja asiakkaita. Kormilaisen mukaan vain yksi kymmenestä sosiaalisen median kampanjasta onnistuu. Yksi kompastuskivi yrityksille palveluiden syövereissä on kampanjalähtöinen ajattelu. Jatkuva kiinnostustavan sisällön ja yhteisöllisyyden luominen ovat peruspilareita yrityksen sosiaalisen median viestinnälle ja brändäämiselle.

Hyvänä esimerkkinä halvasta markkinoinnista ja brändäämisestä Kormilainen nostaa esille Jounin kaupan ja sen kauppiaan Sampo Kaulasen.

– Siinä on hyvin tavoitettu minun ajatusmaailmani. Kaulanen on totaalisesti omistautunut rakkaudella työtään ja tekemistään kohtaan. Ja se välittyy myös potentiaalisille asiakkaille sivujen kautta, kertoo Kormilainen.

Työlleen omistautumista ja asioiden tekemistä suurella sydämellä ei voi ostaa rahalla. Kormilainen neuvoo ottamaan mallia hyvästä brändäämisestä, muttei suosittele suoraa plagioimista ja kopioimista.

– Asioita kannattaa miettiä oman yrityksen ja brändin kautta: mikä on meidän yrityksemme ydin ja mistä asioista meissä tykätään. Mikä on meissä sellainen asia, josta voisi saada aikaan ilmiön?

Ville Kormilainen luennoi perjantaina Kemissä järjestetyssä Saiturin markkinointi niksit-koulutustilaisuudessa.

_ Maria Ruokojärvi / Yle_