Näihin asioihin MTV Push -rahoja käytettiin

Valtio ja Helsinki ostivat MTV:ltä 850 000 euroa maksaneen MTV Push Helsinki –markkinointitapahtuman. Katso, mitä rahalla saatiin.

Kotimaa
Charli XCX oli MTV Pushin pääesiintyjä. Kuva Ruisrockista vuodelta 2013.
Tomi Mikola / Yle

Sopimus MTV Push Helsingin tuottamisesta tehtiin MTV Networks Internationalin ja Helsingin kaupungin välillä. Markkinoinnin toteutuksesta on vastannut MTV.

Yle Uutiset Uusimaa kysyi Helsingin kaupunkimarkkinointiyksikön päälliköltä Saila Macherelta ja MTV Push Helsingin projektipäälliköltä Mikko Leistiltä, mitä rahasummalla on saatu aikaan.

480 000 euroa MTV:llä esitettävään tv-tuotantoon

Valtaosa koko summasta käytettiin 30-minuuttiseen MTV Push Helsinki Special -ohjelman tuottamiseen, taltioimiseen ja levittämiseen. MTV Push Helsinki Special esitetään uusintoineen MTV:n kanavilla lokakuussa. MTV:n mukaan ohjelman tavoittavuus on jopa 500 miljoonaa kotitaloutta.

Ohjelmaa varten järjestettiin Helsingin Circus-ravintolassa torstaina keikka, jossa esiintyi Charli XCX, Oliver Heldens, Becky Hill ja Redrama. Tapahtumassa oli kaupungin mukaan lähes tuhatpäinen yleisö.

Tarkemmat erittelyt kuluista löytyvät Työ- ja elinkeinoministeriön päätöksestä (siirryt toiseen palveluun) antaa valtionapua, jolla katettiin tapahtuman kuluista neljännes.

Ohjelman toteutuksesta vastasi MTV. Helsingin kaupunkimarkkinointiyksikön päällikkö Saila Machere sanoo, että tuotannon hinnasta neuvoteltiin MTV:n kanssa "hyvässä yhteistyössä".

– Esimerkiksi Helsingin uuden vuoden yöhön varaudutaan 340 000 tuhannella ja siinä ei ole mukana tv-tuotantoa. Jos summan rinnastaa siihen, se antaa perspektiiviä, vertaa Helsingin kaupunkimarkkinointiyksikön päällikkö Saila Machere.

MTV:llä on taiteellinen vapaus tv-tuotannon toteuttamisesta, eli käytännössä Helsingin näkyvyydestä tulevassa tv-ohjelmassa ei ole mitään takeita.

– Heillä (MTV:llä) on oikeus katsoa, missä määrin esimerkiksi Helsingin kaupunkitapahtumat näkyvät. Se on heidän tuotteensa. Koko konseptin nimi on kuitenkin MTV plus Helsinki. Se on jo ihan hieno juttu, Machere sanoo.

270 000 euroa ulkomaille kohdistettuun markkinointikampanjaan

Toinen iso erä summasta kului ulkomaille kohdistettuun, puolitoista kuukautta kestäneeseen markkinointikampanjaan. Myös tämä kampanja ostettiin MTV Internationalilta.

Kampanja järjestettiin yhdeksässä maassa. Nämä olivat Ruotsi, Ranska, Saksa, Iso-Britannia, Hollanti, Etelä-Korea, Venäjä, Japani ja Espanja.

270 00 eurolla saatiin kyseisissä maissa "medianäkyvyyttä MTV:n tv- ja online-kanavissa". Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi verkkosivuja (siirryt toiseen palveluun), jotka käännettiin yhdeksälle kielelle.

Lisäksi kampanjaan sisältyi kilpailu, jonka voittaneet kohdemaiden nuoret lennätettiin MTV Push -tapahtumaan Helsinkiin.

100 000 euroa markkinointiin kotimaassa

Tästä rahasta käytettiin 50 000 tuhatta euroa kolmen ulkoilmatapahtuman järjestämiseen, joista yksi pidettiin Helsingin torikortteleissa, yksi Lasipalatsin aukiolla ja yksi Teurastamolla.

20 000 euroa käytettiin näiden tapahtumien markkinointiin.

– Eli julisteita, kyltityksiä, julisteita, teepaitoja ja sosiaalisen median mainonnan kustannuksia luettelee MTV Push Helsingin projektipäällikkö Mikko Leisti.

Summaan sisältyi myös Helsinkiin lennätettyjen kilpailuvoittajien ylläpitokustannuksia.

Loput 30 000 käytettiin projektipäällikkö Leistin, tapahtumien tuottajan, sekä muiden työntekijöiden palkkioihin.

Saila Macheren mielestä markkinointitempaukseen käytetyt rahat on sijoitettu hyvin.

– Olen tyytyväinen siihen, että MTV:n brändi on haluttu liittää Helsinkiin. On varmasti monia kaupunkeja, jotka haluaisi tehdä tällaista yhteistyötä. Naapurikaupungeissa kaupunkimarkkinointia on tehty jo pitkään. Me hävitään matkailijamäärissä Kööpenhaminalle, Tukholmalle ja Oslolle, Tallinnakin saattaa mennä ohi. Me tarvitaan tekoja, että tänne saadaan ihmisiä, Machere sanoo.