Nettikirppiksillä ei Alibabaa pelätä

Äskettäin Yhdysvalloissa listautuneen kiinalaisen verkkokauppajätin Alibaban ei uskota rohmuavan suomalaisilta nettitorikauppiailta asiakkaita. Huuto.netissä ja Tori.fi -palvelussa on nähty, että jo amerikkalaiset Ebay ja Facebook ovat napanneet osan kuluttajien välisestä kaupasta. Se ei ole kuitenkaan haitannut, koska tavara- ja asiakasmäärät ovat kasvaneet.

talous
Kuvakaappaus ja grafiikka Ebay.com -nettisivustosta.
Yle Uutisgrafiikka

Suomessa suositut siivous- ja muut kirppispäivät ovat nappikauppaa verrattuna käytetyn tavaran nettikauppaan. Esimerkiksi suurimpien eli Sanoman omistaman Huuto.netin ja norjalaisen Schibstedin omistaman Tori.fi -palvelun sisällä tehtyjen kauppojen kappalemäärä oli viime vuonna useita miljoonia ja myynnissä olleen tavaran arvo useita miljardeja.

Kauppapaikan tarjoajat saavat tulonsa lähinnä mainoksista ja palvelumaksuista eli tuloksen ratkaisee suosio. Kansainvälisten jättien kuten amerikkalaisten pörssiyhtiöiden Facebookin ja Ebayn tulo samalle kentälle on näkynyt asiakasvirrassa.

Kauppojen toteutuminen laskussa?

– Jonkun verran vieneet, mutta samalla ne ovat kasvattaneet koko kategoriaa eli kun se kaupankäynti on tehty helpoksi niin se on tuonut myös meille lisää käyttäjiä, sanoo Tori.fi -sivustoa pyörittävän Schibsted Suomen toimitusjohtaja Jussi Lystimäki.

Tori.fi -kauppapaikka ei rekisteröi sitä, miten toteutuneiden kauppojen summat ovat kehittyneet.

Huuto.netistä tiedot sen sijaan löytyvät. Vuonna 2012 toteutuneiden kauppojen arvo oli 90 miljoonaa euroa ja vuonna 2013 arvo oli laskenut 76 miljoonaan.

– Tässä näkyy esimerkiksi Facebookin lähipiirien keskinäisen kaupan kasvu. Myös muut lähi- ja naapurustokirppikset ovat lisänneet suosiotaan. Johtuuko toteutuneiden kauppojen euromääräinen lasku myyntitapahtumien vai myynnissä olleen tavaran arvon laskusta, sitä olemme pohtineet. Taantuma on voinut pudottaa huutokauppahintoja ja muuttaa myös tavaravalikoimaa, arvelee Huuto.netin tuotepäällikkö Toni Ruuska.

– Alalla on aika montakin toimijaa, mutta vaikutus näkyy enemminkin niin että kasvu jakautuu yhden sijasta useammalle. Me toimimme koko maassa ja sitä tavaraa lähetetään ja tehdään etäkauppaa vaikka sitten matkahuollon palveluita hyväksi käyttäen, sanoo Huuto.netin asiakaspalvelupäällikkö Tapio Luoto.

Kaupankäynnin helppous näkyy kasvavina asiakasvirtoina siten, että myytäville tavaroille haetaan yhä enemmän näkyvyyttä monesta paikasta. Lastenvaatteet saatetaan myydä Facebook kavereille, laatusohva Huuto.netissä tai Tori.fi -sivuilla ja arvokas kolikko- tai postimerkkikokoelma Ebayssa. Ihmiset myös hakevat itselleen tarpeellista tavaraa monesta lähteestä.

– Ihmiset on nykyään aktiivisia ja etsivät koko ajan vaihtoehtoja sille missä tavara liikkuu, Lystimäki kertoo.

Tavaramäärien ja valikoimien sekä niistä kiinnostuneiden määrän odotetaan vain kasvavan.

– En näe syytä miksi ei jatkuisi. Vastuullinen kuluttaminen lisääntyy ja kuluttajien välinen kauppa kasvaa. Kiinalaisen Alibaban listautuminen Yhdysvalloissa kertoo tästä, Lystimäki sanoo.

Myös taantuma tekee osansa.

– Taantuma toki vaikuttaa käytetyn tavaran kauppaan. Ihmiset myös ovat hintatietoisempia., Huuto.netin Luoto sanoo.

Mutta millä 15 vuotta Suomessa toiminut Huuto.net aikoo pärjätä globaalien jättien tarjonnalle.

– Aiomme pitää tarjonnan monipuolisena. Ihmiset myös asioivat yhä enemmän verkossa kotona mukavassa asennossa erilaisilla päätelaitteilla ja siellä on oltava meidänkin. Erityisen tärkeää vertaiskaupassa on myös se, että ostosten tekeminen on turvallista, Luoto sanoo.

Norjalaisten Tori.fi palvelu toimii puolestaan jo useissa maissa. Suomessa Tori.fi on ollut viisi vuotta.

– Tämä liiketoiminta vaatii aika paljon investointeja netti- ja mobiilipalveluihin eli jos pelkästään investoisi Suomeen, tämä ei olisi kannattavaa, Lystimäki sanoo.

Ala hakee muotoaan

Nettituruilla ja toreilla käy nyt kova kuhina maailmanlaajuisesti. Miten se muuttaa toimintaa?

– Kauppapaikat tulevat erikoistumaan entisestään, Lystimäki uskoo.

Yleiskauppapaikat siirtyvät suurille toimijoille. Pienemmillä toimijoilla taas on etua juuri paikallisuudesta ja läheisyydestä, Lystimäki arvelee.

– Koko markkina hakee nyt muotoaan ja se ravistelee jo monien perinteisten toimijoiden tonttia, mistä kertovat mm. Uber-taksit sekä kodinvuokraus- ja palvelunvaihtosivustot. Täytyy nyt katsoa tarkkaan mihin suuntaan tämä menee, Huuto.netin Ruuska arvioi.

Huippubrändejä nuukaillen

Kuluttajat hakevat nettikirppiksiltä yhä parempaa ja laadukkaampaa tavaraa. Nuukailusta huolimatta myös huippubrändien ja desing-tavaroiden kyselyt ovat kovassa kasvussa.

Mutta millainen tavara kiertää nyt vilkkaasti.

– Sisustaminen jatkaa kasvuaan ainakin loppuvuoden, kodin elektroniikka ja mobiililaitteet ne ainakin tulevat kasvavaan, Luoto sanoo.