Keppi ja porkkana tehoavat – vanhusten asumispalvelujen arviointi kannattaa

Hämeenlinnan bonus- ja sanktiojärjestelmä vanhusten tehostetussa palveluasumisessa on tuonut kaupungille rahaa takaisin. Kepillä ja porkkanalla kaupunki valvoo, että saa asumispalveluyrityksiltä sitä mitä tilaakin.

Kotimaa
Vanhus syö puuroa.
Sari Törmikoski / Yle

Hämeenlinnan kaupunki kilpailutti vanhusten tehostetun palveluasumisen kaksi vuotta sitten. Samalla otettiin käyttöön järjestelmä, jossa sovittiin palvelun laatutavoitteista. Palvelun tuottajat hyväksyivät kriteerit, joiden ylittämisestä tuottaja saa rahaa ja alittamisesta joutuu maksamaan sakkoja kaupungille.

Palvelusopimuksia tehtiin kuudentoista yrityksen kanssa. Näistä neljä onnistui ylittämään tavoitteensa ja viisi jäi niiden alle. Tavoitteen ylittäneille yrityksille tuli bonusrahaa yhteensä yli 65 000 euroa. Kaupungille järjestelmä toi rahaa takaisin, sillä sanktioita määrättiin maksettavaksi yli 207 000 euroa. Kaiken lisäksi kaupunki oli armollinen ja puolitti sakkojen määrän.

Järjestelmä on tosin tehtykin niin, että sanktiot ovat rajummat kuin bonukset. Sanktio voi olla suurimmillaan kolme prosenttia yrityksen vuosilaskutuksesta, bonusta voi saada vain 1,5 prosenttia.

Kun palvelut kilpailutettiin, olivat yrittäjät tietoisia järjestelmästä. Palvelun tuottajat valittiin paitsi edullisuuden myös palvelulupauksen mukaan. Ne, jotka lupasivat parasta palvelua kohtuuhinnalla, voittivat kilpailun. Samalla yritykset kuitenkin alistuivat palveluiden arvioimiselle, jota tekee iso virkamiesjoukko. Palveluntuottajakin saa toki sanoa mielipiteensä palveluittensa tasosta. Lopullinen arvio jää kuitenkin kaupungille ja siksi viisi yritystä on joutunut kaivamaan kukkaroaan ja neljä saanut rahaa.

Arviointi myös kaupungin omiin palveluihin?

Arviointi on laaja. Siinä selvitetään esimerkiksi asiakkaiden valvonta, yrityksen kyky hoitaa asiakkaita, asiakaspalautteet ja ruokailusta huolehtiminen. Palveluiden onnistuminen arvioidaan asteikolla 1-5. Sakko- ja bonusmarginaali on 0,2. Eli jos arvio jää vähemmän kuin 0,2 pistettä alle tai yli sovitun, yritys ei saa sen enempää sakkoja kuin bonuksiakaan. Arvion ylittäessä tai alittaessa marginaalin bonus tai sanktio kasvaa tuloksen mukaan.

Ikäihmisten palveluiden tilaajapäällikkö Leena Kemppainen Hämeenlinnan kaupungilta pitää uutta järjestelmää hyvänä.

– Kaupunki on ollut tyytyväinen palveluiden tason arvioimiseen. Tosin mittarit ovat osin hieman vaikeat ja niitä jouduttaneen jonkin verran tarkistamaan tulevaisuudessa, sanoo Kemppainen.

– Samaa arviointia voidaan hyvin laajentaa tulevaisuudessa koskemaan myös kaupungin omia palveluita, arvioi Kemppainen.

Hämeenlinnassa on tehostetun palveluasumisen piirissä noin 650 ihmistä, joista noin 500 on yksityisissä palvelukodeissa.