Uuden ajan satamajäänmurtaja Ahto odottaa tositoimia

Uuden sukupolven satamajäänmurtaja on otettu Kemin Ajoksessa juhlavin menoin vastaan. Uusi murtaja toimii talvisin Kemin ja Tornion satamajäänmurrossa. Ahto parantaa merkittävästi Perämeren talvimerenkulun turvallisuutta ja sujuvuutta.

Kotimaa
Ahto parkkeerattuna Sampon kylkeen
Matti Sunnari / Yle

Meri-Lapin uusi satamajäänmurtaja lisää teollisuuden kuljetusvarmuutta ja parantaa öljyntorjuntavalmiuksia merellä. Uudessakaupungissa rakennetun Ahton saapumista on juhlittu torstaina Kemissä.

Ahto avustaa laivaliikennettä Kemin satamassa ja Tornion Röyttässä. Aluksen omistaa Arctia Karhu Oy, joka vastaa jäänmurrosta ja saattohinauksista alueella. Yhtiön hallituksen puheenjohtaja Tero Vauraste on tyytyväinen uuteen alukseen.

– Ahto on paljon monipuolisempi ja tehokkaampi kuin vanhat alukset Ulla ja Jääsalo. Se varustetaan esimerkiksi öljyntorjunnan osalta erittäin modernilla laitteistolla. Ahto on ensimmäinen Suomessa valmistettu satamajäänmurtaja-hinaaja kolmeenkymmeneen vuoteen. Sen rakensi Uudenkaupungin Työvene Oy, Vauraste kertoo.

Aivan pieniin jäälauttoihin uusi satamajäänmurtaja ei tule pysähtymään, sillä kannen alla jyllää kaksi voimakasta moottoria.

Alus voi tarvittaessa korvata myös raskaampia murtajia erityisesti alku- ja lopputalvesta, mutta sen päätyö on kuitenkin satamajäänmurto.

Iso mutta ketterä

Ahto pyörii ketterästi satama-alueella. Siinä on kaksi ympäri pyörivää potkuria, jolla sitä ohjataan.

Kapteeni Kai Valtari työpaikallaan
Kapteeni Kai Valtari työpaikallaan Ahton komentosillalla.Matti Sunnari / Yle

– Tämä on vähän kuin soutuvene, jossa on kaksi perämoottoria. Perinteistä peräsintä ei ole, kertoo Ahton toinen kapteeni Kai Valtari.

Valtari on innoissaan murtajan "viimeistä huutoa olevasta" öljyntorjuntakalustosta.

– Toivon mukaan saamme talvella isoon harjoitukseen laitteet päälle ja pääsemme näyttämään aluksen ominaisuudet harjoituksessa.

Ahto ei kuitenkaan korvaa muita sataman aluksia Kemin Ajoksessa.

– Kaikkia tarvitaan, niin Jääsaloa kuin Ullaakin, Valtari muistuttaa.

Mukavuuksia unohtamatta

Uudenkaupungin telakalla tänä syksynä valmistuneen murtajan kotimaisuusaste on korkea, peräti 85 prosenttia. Niin suunnittelu kuin suurin osa toteutuksestakin ovat suomalaista työtä.

Ahton normaali miehitys on neljä henkeä ja heille kaikille on oma hyttinsä. Varahyttejäkin Ahdolta löytyy.

– Ahtolla on myös sauna ja kuulemma hyvät löylyt lähtee, kapteeni kehaisee.