Kari Väänänen työtoverin kuolemasta: Sydämestä jäi lyönti väliin

Keskiviikkona menehtyneen Peter von Baghin mukana poistui valtavasti tietoa paitsi elokuvasta, myös ilmiöistä ja elämästä, sanoo kemijärveläinen näyttelijä-ohjaaja Kari Väänänen. Väänänen tunsi elokuvahistorioitsijan lähinnä oman ammattinsa ja yhteisten projektien kautta.

kulttuuri
Kari Väänänen.
Jorma Korhonen / Yle

Maanantaina julkaistu uutinen elokuvahistorioitsija Peter von Baghin menehtymisestä sai ohjaaja-näyttelijä Kari Väänäsen pysähtymään siihen paikkaan.

– Kyllä se vähän sydäntä hetkautti, meinas jäädä lyönti väliin, kun kuulin aamulla radiosta. Ja tais jäähäkin, sanoo kemijärveläinen elokuvan ja teatterin monitoimimies Kari Väänänen.

Väänäsen mukaan hänellä on "hiton hyviä muistoja" Peter von Baghista. Esimerkiksi 1990-luvun puolivälissä he esittivät teatteri- ja taideopiskelijoille ainutlaatuisen kahden viikon Chaplin-maratonin.

– Petteri sen toteutti, minä sain idean. Koskaan ennen tätä ei ole tehty, eikä jälkeen minun tietääkseni missään. Koko Chaplinin tuotanto, alusta loppuun. Ensimmäisestä lyhytelokuvapätkästä, jossa Chaplin esiintyy, Hongkongin kreivitttäreen asti. Se oli aikamoinen veto.

Von Bagh johti taiteen tielle

Kari Väänänen kuvaa von Baghia monin tavoin sivistyneeksi ja asialleen vihkiytyneeksi ihmiseksi. Hän oli elämästä ja ilmiöistä innostunut, elokuvasta ja taiteesta sydämestään kiinnostunut henkilö.

– Me käytiin Petterin kanssa ulkomailla aina jossakin taidenäyttelyssä, oli Dalia ja muuta. Kun minä olin menossa baariin, niin Peter sanoi, että nyt lähdetään taidenäyttelyyn, Väänänen naurahtaa.

Hänen mukaansa Peter von Baghin mukana poistui valtava tietomäärä.

– En tiedä, onko maailmassa kenelläkään toisella sellaista.

Draaman taju, sydäntä mukana

Suurelle yleisölle Peter von Bagh on tuttu ainakin television elokuvaesittelyistään ja radiokolumneistaan.

– No olihan se hieno, elokuvan esittely. Peterin saundi, millä se puhui ja rytmitti puhetta, kuvaa Väänänen.

– Ja radiossa hän kertoi elokuvia. Draaman taju, elokuvan taju, kerronnan taju oli hänellä erittäin syvä ja hieno. Ja hän osasi sen vangitsevalla tavalla esittää.

Peter von Baghin kerrontatapa oli Kari Väänäsen mukaan asiallinen, mutta siinä oli sydäntä mukana.

– Se näkemys, miten hän katsoi maailmaa elokuvina, jätti suuren jäljen monen elämään ja Suomen kulttuuriin ja varsinkin suomalaiseen elokuvaan.