Yrittäjä: Paperisouvi on jopa lisääntynyt sähköisten asiakirjojen myötä

Yritysten siirtyessä sähköisten asiakirjojen maailmaan kustannukset yllättäen kasvavat. Ilmaisia järjestelmiä ei ole, ja paperiakin kuluu jopa enemmän kuin ennen sähköisiä järjestelmiä

Kotimaa
Paperipino hyllyllä
Yle / Juha-Pekka Inkinen

Vaikka isot toimijat ja valtionhallinto ovat siirtyneet ainakin osittain e-asiakirjoihin, pitää yrittäjän ostaa tulostimeen edelleenkin mustetta.

– On menossa siirtymävaihe, joitakin asioita voidaan laittaa vireille sähköisesti netissä, mutta perässä pitää vielä lähettää paperisia dokumentteja. Lisäksi jos yrityksellä on käytössään sähköinen laskutusjärjestelmä ja postista tuleekin paperilaskuja, tulee ne ensin skannata koneelle, kertoo Kainuun Yrittäjien puheenjohtaja Timo Leppänen.

Hänen mukaansa kyse on eräänlaisista fuusiohakemuksista, joissa joudutaan käyttämään sekä sähköistä järjestelmää että paperisia dokumentteja.

– Vaikka dokumentit löytyvät koneelta pdf-tiedostoina, niitä kuitenkin tulostellaan sekä lähettävässä että vastaanottavassa päässä.

Yrittäjänä toimivalle Timo Leppäselle paperisota on tuttua.

– Tuntuu, että silloin kun elimme täysin paperimaailmassa, tuli paperia ostettua vähemmän, Leppänen tiivistää.

"Ilmaisia palveluita ei ole"

Yrittäjät siirtyvät pikkuhiljaa kohti sähköistä laskutusta, eikä Kainuussakaan ole ollut ryntäystä e-laskujen pariin.

Ilmaisia palveluita ei ole, ja mitä enemmän ne automatisoituvat, sitä enemmän ne maksavat.

Timo Leppänen

– Pienet, vain vähän laskuttavat yritykset siirtyvät sähköiseen laskutukseen vasta viimeisen pakon edessä, Kainuun Yrittäjien puheenjohtajan Timo Leppänen kertoo.

Sähköisen laskutusjärjestelmän ajatellaan yleisesti säästävän, mutta Leppäsen mukaan kahden järjestelmän kanssa toimiminen vain lisää kustannuksia.

– Järjestelmät ovat kalliita. Ilmaisia palveluita ei ole, ja mitä enemmän ne automatisoituvat, sitä enemmän ne maksavat.