Avaruusseikkailupeli haluaa mullistaa markkinat monipelaamisella

Digital Hammer julkaisee muutaman viikon kuluessa ensimmäisen suuren mobiilipelinsä, jolla halutaan koukuttaa tosiharrastajat sosiaaliseen pelaamiseen. Lahdella on kaikki edellytykset ottaa osansa kasvavasta peliteollisuudesta, sillä kaupungissa koulutetaan sekä tekniikan että muotoilun ammattilaisia.

Kotimaa
Zeta Fighters -pelin traileri.
Digital Hammer

Digital Hammer on lahtelaisen peliteollisuuden uranuurtajia. Tai teollisuudesta puhuminen Lahden mittakaavassa on vielä hieman liioittelua, mutta suomalaisen peliteollisuuden kasvu-uran imuun haluttaisiin.

– Meillä on vielä liikevaihto pyöreä nolla, toppuuttelee toimitusjohtaja Risto Lappi.

Digital Hammer on julkaisemassa ensimmäisen varsinaisen pelinsä _Zeta Fightersin _muutaman viikon kuluttua. Aikataulu riippuu vielä muun muassa Applen hyväksynnästä.

Odotukset ovat korkealla, mutta alan realismi tiedostetaan Lahdessa.

– Noin yksi prosentti alalla olevista tekee hyvää tulosta. Ajattelemme, että pitää tehdään uniikki peli ja teknologian olla kunnossa, jotta liiketoiminnasta tulee kannattavaa, Lappi sanoo.

Osaajat töihin suoraan koulun penkiltä

Lapilla on pelaajana tausta lapsuudesta saakka, mutta hän ei ole itse koodari, vaan "liiketoimintaihminen", valmistumassa Lappeenrannan yliopistosta tuotantotalouden diplomi-insinööriksi.

Lahti on hänen mielestään hyvä paikka pelialan yritykselle kaupungin koulutusalojen vuoksi.

Noin yksi prosentti alalla olevista tekee hyvää tulosta.

Risto Lappi

– Emme olisi näin pitkällä ilman Lahden ammattikorkeakoulua, sieltä on löytynyt hyviä tyyppejä töihin. Sekä muotoilun että tekniikan aloilta on tullut meille työntekijöitä.

Digital Hammer Oy:lla on kahdeksan osakasta, joista kuusi on mukana operatiivisessa toiminnassa. Työntekijöitä on saman verran ja vielä haetaan markkinointi- ja koodariosaamista.

Markkinoilla olevista mobiilipeleistä Zeta Fighters haluaa erottua monipelaamisella.

– Erittäin tärkeää on sosiaalinen ulottuvuus. Voit pelata omien kavereidesi kanssa tai kutsua pelikavereita verkosta. Tämä ei ole satunnaispelaajien peli, vaan niiden, jotka pelaavat paljon, kuvailee Risto Lappi.

Menestystä vaikea ennustaa

Peliä on kehitetty alusta saakka, vuoden ajan, vapaaehtoisten testaajapelaajien avulla.

– Meillä on ollut mieletön onni, että ihmiset haluavat testata, pelata ja kertoa parannusehdotuksiaan. Se on todella tärkeää, koska itse tulee pelille sokeaksi, kertoo toimitusjohtaja.

Risto Lappi uskoo julkaistavaan tuotteeseen ja teotkin sen kertovat, sillä toimitusjohtaja on oman firmansa pelin ranking-tilastoissa ykkösenä, eniten pelanneena.

– Pelille tehdään ensin niin sanottu 'soft launch' eli vain Suomen markkinoille. Ei ikinä voi ennustaa, mikä peli menestyy ja mikä ei. Se on osittain henkimaailman juttuja, summaa Risto Lappi.