Vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit parantavat kolmostien turvallisuutta

Tampereen ja Pirkkalan välillä on keskiviikon vastaisena yönä otettu käyttöön uudet muuttuvat nopeusrajoitusmerkit. Nopeutta pudotetaan pahimmalla ruuhka-alueella Sarankulmassa satasesta 80 kilometriin tunnissa.

liikenne
Sähköinen nopeusrajoitustolppa tien varressa
YLE

Kolmostien uudet vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit on otettu käyttöön Tampereen ja Pirkkalan välillä. Nopeutta pudotetaan Sarankulmassa pahimpaan liikenneruuhka-aikaan sadasta 80 kilometriin tunnissa.

Sähköisiä nopeusrajoitusmerkkejä on pystytetty Tampereen Lakalaivan ja Pirkkalan Linnakallion välille. Pirkanmaan Ely-keskuksen asiantuntijan Suvi Vainion mukaan tarkoituksena on parantaa liikenneturvallisuutta.

– Kahdeksankympin nopeus joudutaan ottamaan käyttöön, koska nopeuserot ovat ruuhkissa olleet isoja. Esimerkiksi Sarankulman liittymässä kääntyvillä ja suoraan menevillä on ollut aivan eri nopeudet. Käytännössä onnettomuusriski on ollut suuri.

Vaikeisiin oloihin kuudenkympin rajoitus

Tampereen liikennekeskuksen automatiikka ohjaa nopeusrajoitusmerkkejä. Tien alla on anturit, joista saadaan tieto liikennemääristä. Tarvittaessa

Käytännössä onnettomuusriski on ollut aika suuri.

Suvi Vainio

nopeusrajoituksia voidaan ohjata myös käsin.

– On erilaisia parametrejä, mutta käytännössä 80 on hyvän kelin ruuhka-ajan rajoitus. Jos on oikein ruuhkainen tilanne ja todella huono keli, nopeusrajoitus voidaan alentaa 60 kilometriin tunnissa.

Vastaavasti hiljaisemmalla liikenteellä ja hyvällä kelillä voidaan näyttää sadan kilometrin tuntirajoitusta.

Vaihtuvia nopeusrajoitusmerkkejä on entuudestaan esimerkiksi Orivedellä sekä Lempäälässä. Ely-keskuksen asiantuntija Suvi Vainio kaipaisi niitä lisää.

– Kokemukset ovat tosi hyviä ja toivotaan, että näitä voitaisiin tehdä paljon lisäää. Aina se ei ole mahdollista ihan rahankin takia, mutta Sarankulmaan uudet merkit onneksi järjestyivät.